I det fynske folks tjeneste

Sekretariat skal styre byggeboom

Når Odense i løbet af i år går i gang med byggerier for 25 milliarder kroner bliver der mangel på arbejdskraft, forudser kommunen. Derfor har kommunen oprettet et sekretariat, der skal være et bindeled mellem ledige og virksomheder.

Sekretariatet Byg vil tilbyde gratis hjælp til alle byggevirksomheder, og samtidig hjælpe ledige med at udvikle de efterspurgte kompetencer.

- Der skal bygges for 25 mia. kroner de kommende år, og vi kan ikke bare sidde på hænderne. Vi er nødt til at være på forkant. Vi glæder os til at hjælpe både virksomheder og kvalificerede ledige med det helt rigtige match, siger rådmand Steen Møller(K).

Byg vil blandt andet tilbyde de ledige samtaler og planlægning til, hvordan de få et job i et af byggefirmaerne, der skal bygge i det centrale Odense, og for virksomhederne vil sekretariatet fungerer som en forlænget HR-afdeling.

- I dag henvender de ledige sig selv til en mester, men når der først bygges løs, er der ikke arbejdskraft nok, og så kan vi være virksomhedernes næste valg. Når mester skal bruge en ny mand, kan han ringe til os for at høre, hvem vi kan anbefale, forklarer Uffe Strunk, som er tovholder for det nye sekretariat.

Allerede nu har Byg 100 ledige i deres databank.

- Visionen for emnebanken er at sikre den mest optimale arbejdskraft for virksomhederne. Mange er arbejdsmarkedsparate nu, men allerede i sidste halvdel af 2014 kan vi mangle arbejdskraft. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at opkvalificere folk. Hvis ikke vi går i gang nu, er det for sent, siger Søren Folkersen, formand for 3F Byg, som er en af samarbejdspartnerne bag Rekruttering til Byg.

- Vi har ikke en HR-funktion, men nu kan vi henvende os til kommunen, når vi mangler folk. Jeg ser det som en hjælp over for de virksomheder, der ikke har en HR-afdeling og heller ikke vil få det, siger Bo Jørgensen, der er direktør for Pilegaard-Henriksen VVS i Odense.

Ved du noget? Så send os et tip