I det fynske folks tjeneste

Selvværdet stiger på Ryslinge Efterskole

Foto: Ryslinge Efterskole

I denne uge har eleverne på Ryslinge Efterskole skiftet matematik og dansk ud med teater, sang og dans. Alle eleverne er involveret, og de står selv for hele stykket.

Fra tidlig morgen til sen aften i denne uge arbejder eleverne på Ryslinge Efterskole med deres egen teateropsætning på hele skolen. Bogstaveligt talt. 

Skolen, der med egne ord 'udvikler handlekraftige bevidste borgere til fremtidens samfund', præsenterede mandag morgen en på det tidspunkt hidtil ukendt ugeplan for eleverne, hvis hverdag ellers er sat i skema med faste møde-, spise- og lektie-tidspunkter. 

Men i denne uge skal de sammen skabe et såkaldt total-teater, hvor skolens rum og omgivelser bruges til at opsætte en række forskellige teaterstykker under samme tema, 'Selvværd', som fremføres fredag for publikum, hvor de selv skal spille en rolle i de forskellige opsætninger. 

Totalteater

Det er dels en teaterbygnings-, dels en forestillingsformidé.

Det er båret af idéer om et teaterrum, der nedbryder den traditionelle adskillelse mellem scene og sal. 

Begrebet om store forestillinger, der på en direkte måde involverer publikum, blandt andet ved at spille midt iblandt tilskuerne.

Kilde: Gyldendal.dk

- Vi har lavet denne form for opsætning, fordi det involverer eleverne meget mere. De producerer selv fra start til slut. Mandag skulle de påtage sig nogle roller, som de hele ugen skal arbejde med, siger Sune Vesterlund, Pædagogisk Afdelingsleder, Ryslinge Efterskole. 

Opsætningen bevæger sig fra skolens store hal til fem forskellige lokaler, hvor der fremføres fem forskellige stykker produceret og opsat af eleverne. Derudover vil skolens staldområde agere ramme for en snak om det digitale selvværd og de udfordringer, man kan løbe ind i på de sociale medier. Overalt - uanset location eller teaterstykke - vil temaet præge fremførelsen og det endelige udtryk. 

- Vi har valgt et tema, som eleverne kan relatere til. De er i en alder, hvor selvværd betyder enormt meget, så det er let for dem at arbejde med, siger Sune Vesterlund og fortæller, at eleverne mandag morgen tog godt imod projektet og indtil nu har arbejdet godt med det. 

Det er helt bevidst, at skolen sætter eleverne ud på denne opgave, hvor de mere eller mindre har ansvaret selv fra idé til udførelse. 

- Vi vil gerne uddanne eleverne i at skabe noget selv og føre det ud i livet. Det får mange brug for fremover, siger Sune Vesterlund. 

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.