I det fynske folks tjeneste

SF's Karsten Hønge: DF er blevet regeringens skødehund

Timemodel i fare: DF's udmelding om, at de er klar til at skippe den planlagte togbro over Vejle Fjord, får SF's Karsten Hønge til at lange ud efter DF.

Tirsdag aften meddelte Dansk Folkeparti, at de på grund af tvivl om finansieringen bag togfonden nu er klar til at droppe den planlagte togbro over Vejle Fjord, der oprindeligt var en del af den samlede infrastruktur-pakke, der skulle sikre timedriften på tværs af Danmark. 

For hvis der ikke bygges en ny bro, skal togene fortsat stoppe i Vejle, og dermed ryger den timemodellen, der skulle sikre de togrejsende transporttider på en time mellem både Odense og København og Odense og Aarhus.

Derfor for DF's udmelding får SF's Karsten Hønge til at lange kraftigt ud efter Dansk Folkeparti.

- Det vi er vidner til nu er, at DF er blevet regeringens skødehund. Det er borgerne udenfor København, som betaler prisen for DF's bløde knæ. Bunden af troværdighed er ramt, siger Karsten Hønge til TV 2.

SF var et af partierne bag ideen til togfonden, og var sammen med den øvrige daværende regering, Enhedslisten og Dansk Folkeparti med til at vedtage den 28,5 mia. kr. dyre togfond. 

Og med DF's udmelding om, at de er klar til at droppe timemodellen ved at trække støtten til en række afgørende jernbaneprojekter, mener en rasende Karsten Hønge, at Dansk Folkeparti nu har knækket under presset fra regeringen.

- Det her er et af de mest ambitiøse og visionære projekter, Danmark nogensinde har set indenfor offentlig transport. Det var visionen om, at skabe et mere retfærdigt Danmark med lige muligheder for alle, hvor mennesker uden egen bil også fik en chance for at tage arbejde langt fra hjemmet. Hvor flere ville vælge toget fremfor bilkøerne og forureningen, siger Karsten Hønge til TV 2.

 Bunden af troværdighed er ramt

Karsten Hønge mener, det er vigtigt, at man fastholder investeringerne i jernbaneprojekterne på trods af tvivl om finansieringen, der primært skal komme fra øget beskatning af olieudvindingen i Nordsøen. 

- DF's slesken for regering betyder, at vi får discount-forbindelser fremfor ordentlige forbindelser. Det handler ikke bare om nogle få minutters sparet rejsetid. Det handler også om at undgå, at Vejle Station bliver en flaskehals for en masse tog. Det vil betyde forsinkelser, som kan undgås med togbroen over Vejle Fjord, siger Karsten Hønge, der er valgt på Fyn og sidder i både regionsrådet og Folketinget for SF.

 

Fakta om togfonden

Togfonden er en politisk aftale indgået i januar 2014 mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, SF og De Radikale), Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Aftalen indebærer, at timemodellen gennemføres, og at størstedelen af jernbanen i Danmark elektrificeres. Det betyder, at man fremover kan køre i moderne, klimavenlige el-tog på en time mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København. 

For at det skal kunne lade sig gøre, skal der blandt andet bygges en ny bro over Vejle Fjord til en værdi af cirka 4,4 mia. kr. samt anlægges en helt ny bane over Vestfyn til 4,6 mia. kr.

I alt koster togfonden 28,5 mia. kr., som primært skal hentes via øget beskatning af den olie, der bliver udvundet i Nordsøen.

De faldende oliepriser, der har medført fald på en tredjedel af prisen, fik tirsdag den 12. april Dansk Folkeparti til at droppe en række af togfondens milliarddyre jernbaneprojekter, blandt andet en ny togbro over Vejle Fjord.

Dermed ryger den timemodel, der var et af kardinalpunkterne i togfonden.

 

Ved du noget? Så send os et tip