Skinnefræs over Fyn

Banedanmark giver skinnerne på Fyn en omgang fræsning.

Fra 30. august til den 15. september fræser Banedanmark skinnerne forskellige steder på Fyn. Ved at fræse skinnerne fjerner man små revner og sikrer dermed, at skinnerne kan holde længere.

Hver dag kører der over 3000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne. For at passagererne kan få en god og rettidig togtrafik, er det vigtigt, at skinnenettet er godt vedligeholdt. Her spiller det tyske specialtog, der de kommende nætter fræser skinner på strækninger på Fyn, en vigtig rolle.

- Ved at fræse skinnerne, fjerner vi en stor del af de revner, der opstår på jernbaneskinnen, inden de når at vokse sig store. Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud, siger vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.

Fræsetoget parkerer i Odense

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder - i modsætning til både skinneslibetoget og sporskifteslibetoget, der støjer og giver store gnister.

Når skinnefræsetoget i dagtimerne holder parkeret i Odense, bliver det renset og klargjort til arbejdet om natten. Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Fræsetoget arbejder efter følgende plan:

30. august-31. august: Ringe-Kværndrup

31. august-1. september: Ringe-Stenstrup

1. september-2. september: Hjulby-Nyborg

2. september-3. september: Kavslund-Snoghøj

5. september-6. september: Tommerup-Ejby

6. september-7. september: Snoghøj-Kavslunde

7. september-8. september: Kavslunde-Tommerup

8. september-9. september: Holmstrup-Marslev

13. september-14.september: Marslev-Odense

14. september-15. september: Odense-Hjulby

Oversigt

    Oversigt