I det fynske folks tjeneste

Skole ændrer praksis efter kritik

Bækholmskolen i Odense ændrer praksis efter undersøgelse af specialskolens anvendelse af magt over for eleverne.

Der er foregået unødige og voldsomme magtanvendelser overfor elever på Bækholmskolen i Odense. Det viser ny rapport. Skolen ændrer nu praksis.

Efter en række forældre kritiserede forholdene på Bækholmskolen i Odense, har Odense Kommune bedt BDO Consulting lave en rapport om magtanvendelse på skolen.

I 2012 blev der foretaget 111 magtanvendelser, og fra januar til og med september i år blev der foretaget 46 magtanvendelser på Bækholmskolen.

Og rapporten viser, at der er forekommet unødige og voldsomme magtanvendelser på specialskolen.

- Vi tager rapporten til efterretning. Først og fremmest er jeg glad for, at rapporten slår fast, at der ikke er foregået noget ulovligt, at skolens ledelse og medarbejdere har gode intentioner, og at de arbejder for at sikre børnenes trivsel. Det viser, at vi har et positivt fundament at bygge på. Samtidig peger rapporten på, at skolen allerede er nået et langt stykke af vejen med at ændre praksis på området, siger skolechef Poul Anthoniussen i en pressemeddelelse.

Viceskolechef flyttes til nyt job

Undersøgelsen konkluderer også, at opmærksomheden om hvert enkelt tilfælde af magtanvendelse skal skærpes, og at alle magtanvendelser skal indberettes til Børn- og Ungeforvaltningen.

- Vi skal fremover ofre hvert eneste tilfælde af magtanvendelse mere opmærksomhed. Hvad gik der forud, var der alternative handlemuligheder, valgte vi den mest skånsomme metode, og hvordan kommunikerede vi med barnet og forældrene efterfølgende, siger Poul Anthoniussen.

Rapporten får ikke tjenestelige konsekvenser for hverken ledelse eller medarbejdere på Bækholmskolen. Men den nuværende viceinspektør bliver tilbudt et andet job i kommunen.

Odense Kommune har valgt at følge samtlige anbefalinger i rapporten.

Bækholmskolen

Bækholmskolen i Odense er en specialskole for børn fra 0. - 9. klasse, som har omfattende, specifikke indlæringsproblemer kombineret med adfærds-, kontakt- og trivselsproblemer.

Ved du noget? Så send os et tip