Skolen er Svendborg Kommunes videnscenter for børn med læsevanskeligheder.
Indtil for otte år siden lærte kun hver 10. af skolens 137 elever at læse inden de gik ud af skolen. I dag er det tal steget til tre ud af fire elever. Det skriver Fyens Stiftstidende.
De gode resultater er opnået fordi skolen arbejder aktivt med at udvikle læsesystemerne så de passer til de enkelte elever. Det har ændret skolens syn på læsehandicappede.
- Der er ikke noget, der hedder ordblind, men der er noget, der hedder forkert undervisning, siger Byhaveskolens læselærer Jesper Ege til Fyens Stiftstidende.
Det nye læresystem er udviklet med afsæt i et amerikansk system. Mange af eleverne har problemer med at huske, så derfor bruger skolen ikke tid på at lære eleverne de enkelte bogstaver. Derimod bruger de mere tid på at lære lydene.
Bertel Haarder opfordrer andre skoler til at følge Byhaveskolens eksempel.