Skolehunden løser konflikter og giver ro

Eleverne i folkeskolen er i stigende grad udsat for sanktioner, når der opstår konfliker. I Tommerup går de den anden vej - her har en firbenet ven skabt ro på skolen.

Egentlig var det viceskoleinspektørens søns hund. Men da han flyttede til København begyndte viceskoleinspektøren at tage sin søns sorte labrador med på sit arbejde på Tommerup Skole.

- Vi opdagede ret hurtigt, at hunden havde en beroligende effekt på eleverne, fortæller skolens inspektør Marianne Kyed.

I dag er den sorte labrador blevet til "skolehunden Søren", og den er en aktiv del af skolens pædagogiske indsats over for eleverne.

En særlig ånd

Alle må klappe Søren, når de vil
Alle må klappe Søren, når de vil
3481

- Søren er med til at skabe en særlig ånd, noget positivt og varmt. Den fortæller os, at vi skal passe på hinanden, siger Marianne Kyed.

Skolehunden bliver i dag brugt aktivt, når der opstår konfliker eller hvis nogle elever er kede af det.

- Hvis man er meget trist, så har man en god ven at snakke med, siger Nick Nissen, der er elev på Tommerup Skole.

Forhindrer skæld ud

Hunden har stadig plads på viceskoleinspektørens kontor, men alle elever må gerne snakke med den, når de vil.

- Urolige elever får alt for meget skæld ud i dag, og det kan vi skære ned på med Søren. Når der har været en konflikt bliver eleverne sendt ind til Søren, og det får dem til at falde til ro, siger Marianne Kyed.

Ønsker alternativ til sanktioner

Foreningen "Skole og Samfund" ønsker øget opmærksomhed på brugen af sanktioner i folkeskolen, og foreningen fremhæver Tommerup Skole og deres skolehund, som et eksempel på, hvordan man kan gribe konflikter an på en alternativ facon.

Hent materiale om Det Gode Skolemiljø

Oversigt

    Oversigt