I det fynske folks tjeneste

Skoleleder: Fordel eleverne i fælles skoledistrikt

Tosprogede elever skal fordeles bedre i de odenseanske skoler. En skole med mange tosprogede forslår nu at samle skolerne i centrum til ét skoledistrikt, så man kan blande eleverne bedre indbyrdes. Men det vil betyde frustrationer hos forældrene, mener en anden skoleleder med få tosprogede elever.

Kragsbjergskolen i Odense har 50 procent tosprogede. Nu vil de samle skolerne i centrum til et distrikt for bedre at fordele de tosprogede.

Knas og frustrationer

Politikerne i børn- og ungeudvalget vil gerne sprede de tosprogede elever rundt på skolerne. Derfor er der et bredt flertal for at transportere eleverne rundt med bus til de skoler, der har færrest tosprogede. Men nu forslår Kragsbjergskolen, der har 50 procent tosprogede, at man i stedet slår fire - fem skoler sammen i centrum til et skoledistrikt, så skolerne kunne bytte elever indbyrdes.

- For at integrere eleverne ordentligt, så kræver det altså, at vi har en ordentlig andel af danske elever også, siger Kragsbjergskolens leder, Peter Hyldebrandt.

En af de skoler, som så skulle bytte elever med Kragsbjergskolen er Hunderupskolen, der kun har fire procent tosprogede blandt eleverne. Og her er man ikke udpræget begejstret for ideen.

- Det vil give knas og frustrationer hos forældrene, forklarer Vagn Hansen, der er leder på Hunderupskolen og fortsætter:

- Hvor skulle grænsen gå? Hvad skal kriteriet være for, at eleven skal flyttes? Jeg ville da selv tænke, hvorfor skulle det være mit barn, der skulle flyttes.

Bedre løsning end at busse eleverne

Forslaget møder politisk opbakning. SFs Stina Willumsen er tilhænger af forslaget, selvom det vil kræve en dispensation fra Undervisningsministeriet, fordi der er en gammel regel om, at der kun er en skole pr. skoledistrikt.

- Jeg synes, det er en bedre løsning end at busse eleverne rundt. Jeg synes, vi skal prøve alle de muligheder, vi har, siger hun til TV 2/FYN.

Børn- og Ungeudvalget mødes med Undervisningsministeriet i næste uge.

Deltag i debatten