Sociale medier splitter Fyn

De fynske kommunalpolitikere er vilde med det. Men kommunerne tøver, og det er en skam, lyder det fra en ekspert i sociale medier.

Fynske politikere vilde med Facebook

Borgmester i Nordfyns Kommune, Morten Andersen (V), skriver jævnligt en statusopdatering til sine næsten 1700 venner på Facebook.

- Det er jo en nem måde at komme i kontakt med folk på, siger Morten Andersen.

I Assens Kommune sidder borgmester Finn Brunse (S) og skriver til sine knap 450 venner.

- Der er grupper af borgere, som vi når bedre via nogle af de sociale medier, siger Finn Brunse.

En rundspørge af TV2 Fyn viser at 85 procent af de fynske byrådspolitikere er på minimum et socialt medie. Ifølge Gry Høngsmark Knudsen, der er ekspert i sociale medier, er der da også masser af potentiale for politikere ved at være tilstede på sociale medier.

- Der kan være den gevinst, at man finder ud af, hvad vælgerne har for nogle problemer og hvilke ting, der optager vælgerne. Og samtidig kan man komme ud med sine budskaber og diskutere med vælgerne, siger Gry Høngsmark Knudsen.

Kommuner tøver med sociale medier

N24 socialemedierkommuner

Mens kommunalpolitikere strømmer til Facebook, er de fynske kommuner anderledes tøvende.

Fem kommuner på Fyn har en Facebook-side, hvor hele kommunen er samlet. Men de sidste kommuner bør komme med, mener Gry Høngsmark Knudsen.

- Meget af tiden har vi en fornemmelse af, at kommunen er en administrativ enhed, som vi ikke hører til i. Men det gør vi jo faktisk. På den måde kunne sociale medier være med til at give en tættere forbindelse til dem, som styrer vores dagligliv, siger hun.

Firstmovere på Facebook

n24 sociale mediersdu

Mens mange kommuner på Fyn tøver med at benytte sociale medier, så strømmer fynske virksomheder til. Udvikling Fyn har måttet oprette en venteliste til deres kurser om sociale medier.

- De er meget, meget interesserede. Vi driver også nogle netværk for virksomhederne, og de er meget interesserede i specielt Facebook, LinkedIn og nye sociale medier, siger virksomhedskonsulent Marianne Krogh fra Udvikling Fyn.

Også Syddansk Universitet satser stort på sociale medier. Det fortæller chefkonsulent Bo Kristiansen.

- Vi er fremme i skoene og har prøvet at være firstmover. Vi ligger meget, meget højt med antal fans. Vi har 350.000 fans på vores cirka 100 sider, siger han.

Syddansk Universitet har ansat 30 studerende, som døgnet rundt besvare spørgsmål på deres Facebook-side. Og de mange fans på Facebook er med til at SDU nemt får fat i nye studerende.

- Vi rekrutterer de studerende, vi har brug for, fortæller Bo Kristiansen.

Politikere ikke tilfredse med kommunerne

For kommunerne er der en mulighed i at tiltrække nye borgere. Der er et større potentiale i sociale medier, end de formår at udnytte i dag, mener Gry Høngsmark Knudsen.

- Men det kræver selvfølgelig, at man er villig til at sætte ressourcer af til det. Og det kræver, at man lægger en strategi for, hvad man vil bruge siden til, så det ikke bliver en slags borgerservice om, hvor man kan få sit pas og så videre, siger hun.

TV 2/FYN har foretaget en rundspørge til 87 af de fynske byrådspolitikere. Her mener 67 procent at kommuner bør være tilstede på sociale medier.

29 procent er ikke tilfredse med kommunens brug af sociale medier, som det er i dag. Men flere kommuner er bange for, at det koster for mange ressourcer.

Borgmester: Der er ingen grænser

n24 socialemedier67

Men det gør det ikke, fortæller Finn Brunse. Assens er en af de kommuner i Danmark, der har flest likes i forhold til borgere i kommunen.

- Den overvågning vi gør, og de svar, der gives - det er ikke noget, der er meget ressourcekrævende, fortæller Finn Brunse.

I Assens vil man derfor fortsætte med at være i åben kontakt med borgerne.

- Så længe det tjener den åbenhed, vi gerne vil have om kommunens virke og de beslutninger, som vi skal træffe, så er der for så vidt ingen grænser, siger Finn Brunse.

Oversigt

    Oversigt