I det fynske folks tjeneste

Søfartens Ledere stævner gidselrederi

Rederiet Shipcraft vil ikke betale dobbelt op på lønnen til to søfolk, der sad som gidsler i 838 dage.

Søfartens Ledere har stævnet rederiet Shipcraft for at sikre de to tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez manglende løn på over en million kroner.

Det oplyser Søfartens Ledere til Ritzau. Kravet offentliggøres på etårsdagen for de to søfolks frigivelse efter 838 dage som gidsler hos somaliske pirater. Søfolkene er fortsat sygemeldte efter det lange ophold som gidsler og er ikke i stand til at arbejde.

- Rederiet Shipcraft betalte - som andre rederier - dobbelt op på lønnen, mens søfolkene sejlede gennem de farlige piratområder. Vi mener, at de to søfolk også skal have dobbelt løn, mens de har siddet som gidsler, siger direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn til Ritzau.

Det tillæg, der giver søfolkene dobbelt op på lønnen, mens de sejler igennem de piratfarlige farvande, kaldes hardshiptillæg.

Men rederiet ville ikke efterkomme et ønske fra Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez med den begrundelse, at de to søfolk ikke havde sejlet i al den tid, de havde siddet som gidsler.

Direktør i rederiet Shipcraft Claus Bech bekræfter overfor Ritzau, at Søfartens Ledere har stævnet Shipcraft i sagen om de to tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopéz.

- Vi kan bekræfte, at der verserer en sag i retten. Vi afventer fortrøstningsfuldt rettens afgørelse og har indtil da ingen yderligere kommentarer, siger Claus Bech i en skriftlig kommentar.

Lykkes det for de to søfolks fagforening at vinde sagen, der skal køre ved Retten i Helsingør, betyder det, at de to tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopéz kan få hver over en ekstra halv million kroner i løn ud over den, de har fået udbetalt mens de var gidsler.

De to søfolk kæmper fortsat med fysiske og psykiske traumer efter det lange ophold som gidsler i Somalia. De blev sammen med fire filippinske kolleger hovedpersoner i en af danmarkshistoriens længste tilfangetagelser.

Filippinerne er ikke omfattet af stævningen, idet de ikke er medlemmer hos Søfartens Ledere.

Søfolkene blev kidnappet fra coasteren Leopard i Det Arabiske Hav den 12. januar 2011 og blev først frigivet den 30. april 2013.

Rederiet Shipcraft har blandt andet givet pressen og sin egen brancheorganisation Rederiforeningen af 2010 skylden for, at lidelserne for rederiets ansatte trak ud.

Shipcraft blev ekskluderet af brancheorganisationen på dagen for frigivelsen for et år siden med den begrundelse, at rederiet ikke havde håndteret sagen tilfredsstillende.