I det fynske folks tjeneste

Sparer på sikkerheden

Selskabet bag Storebæltsforbindelsen vil ikke længere betale Forsvaret for at bemande et såkaldt afviser-fartøj.

Storebælt mener, at risikoen er mindsket i takt med, at overvågningen fra land er blevet øget.

En ny risikovurdering bestilt hos COWI ligger til grund, lyder det.

Radar, kikkerter og infrarøde kameraer med forbindelse til VTS-centret (VTS står for Vessel Trafic Service) på Flådestation Korsør er blevet opgraderet, forklarer Storebæltsforbindelsens tekniske direktør Leif Vincentsen til DR Nyheder.

Samtidig er skibsfarten nu overalt udrustet med det såkaldte AIS-system, der automatisk transmitterer hvert skibs identitet og position til land.

- Hvis et skib har kurs mod broen, kan man kontakte det via AIS, siger Leif Vincentsen til DR Nyheder.

Afviserfartøjet ejes og bemandes af søværnet, men Storebæltsforbindelsen har betalt lønnen til det seks mand store vagthold.

Den årlige udgift for broselskabet: 5,5 - 6 mill. kr.

Har gjort forskel

Skibet har været standby døgnet rundt. Klar til udrykning på fem minutter og med en topfart omkring 60 kilometer i timen har det kunnet nå ud som det første, når nogen var på gal kurs, når fritidssejlere rodede rundt på de store skibes rute eller drev herreløse om med motorstop.

En gang - i marts 2005 - gik det galt. En fuld styrmand på en coaster nåede at sejle ind i vestbroen, fordi en radaroperatør i VTS-centret ikke fik slået alarm.

Det førte til nye procedurer og ændret bemanding i centret.

I andre situationer har afviserfartøjet gjort en forskel.

Et enkelt eksempel: Et siksakkende handelsskib med kurs mod broen
var ikke til at råbe op på radioen. Afviserfartøjet blev sendt ud og fik med blåt blink og en hylende politisirene vækket besætningen.

Politisk undren

Storebælts ønske om at stoppe samarbejdet med Forsvaret og nedlægge afvisningsberedskabet vækker forbløffelse på Christiansborg.

Forsvarsordførerne fra S og V, John Dyrby Paulsen og Karsten Nonbo, siger til DR Nyheder, at de vil gå til forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, som formelt skal godkende en ændring af aftalen mellem Forsvaret og Storebælt.

- Jeg vil gerne se nogle sandsynlighedsberegninger, siger Karsten Nonbo, og fra John Dyrby Paulsen lyder det:

- Jeg kan ikke forstå, at man synes, at denne risiko er så lille. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, hvis en skipper på vej gennem Storebælt har kigget for dybt i flasken eller er faldet i søvn.