I det fynske folks tjeneste

Stentøjsmesteren Salto hyldes på Clay

Fredag åbnede en unik udstilling på keramikmuseet Clay i Middelfart. 'Axel Salto - Stentøjsmesteren' er den største samling nogensinde af den verdensberømte danske kunstners keramiske værker.

Foto: Allan Moe / Scanpix

Keramik er mere end tepotter og Kählervaser i stilrent design. På keramikmuseet Clay i Middelfart er en udstilling om den verdensberømte, danske keramiker og kunstner Axel Salto netop åbnet.  

'Axel Salto - Stentøjsmesteren' hedder udstillingen, der viser keramik som er alt andet end minimalistisk.

Fredag er der fernisering, og de næste mange måneder kan besøgende opleve den hidtil største samling af Saltos vilde keramik samlet på ét sted.

- Det er den hidtil største præsentation af hans keramiske livsværk nogensinde, så det er enestående - og det er en enestående mulighed for også at få en forståelse for de forskellige udviklingstrin, som han repræsenterer i hans keramiske forløb, siger Pia Wirnfeldt, der er direktør på Clay.

'Axel Salto - Stentøjsmesteren' giver rig lejlighed til at se, hvad han kunne med ler. Salto, der levede fra 1889-1961, begyndte sin kunstnerkarriere med maleri, tegning og grafik, men da han skiftede til at arbejde med keramik, kom hans evner for alvor til sin ret.

- Det var først der, han fandt sit potentiale og blev den, vi kender i dag og det, vi kan se på udstillingen her. Der fandt han noget helt enestående. Han er sådan en keramiker, som ikke ligner nogen andre, siger kunsthistoriker, Dr.phil. Mikael Wivel.

Kæmpe samling

Clay modtog for år tilbage en masse Salto-værker fra Royal Copenhagen-samlingen, og private har udlånt Saltos keramik til udstillingen.

Så Clay er stedet, hvor Salto-fans eller nybegyndere kan få det største indblik i hans stentøj.

- Det er kæmpe stort. Vi har drømt om at åbne den her udstilling i de sidste fire år - fra den dag, vi begyndte at pakke de her kasser ud fra Royal Copenhagen og fandt frem til, at den samling også rummede imponerende værker af en af de allerstørste stentøjsmestre i det 21. århundrede, siger Pia Wirnfeldt. 

Axel Saltos værker bliver i dag købt af rige samlere verden over. Det blev de ikke, da han levede, og han ville nok blive overrasket, hvis han vidste, hvor værdsat de vilde vaser er i dag.

- Meget overrasket. Han havde det temmelig svært med at klare sig igennem rent økonomisk i sin egen levetid. Da var det ikke noget, der rangerede højt på skalaen. Da var det andre kunstnere, der var meget mere i vælten og var meget dyrere. Så jeg tror, det ville glæde ham, i høj grad, i hans himmel. Jeg tror, han sidder der og tænker 'nå ja, endelig skete det,' siger Mikael Wivel. 

02:14 Luk video