I det fynske folks tjeneste

Sterling-konkurs rammer tusindvis af rejsende

Lavprisselskabet Sterling Airlines er gået konkurs. Op mod 40.000 bliver ramt.

I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende. Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag, skriver Sterling på deres hjemmeside.

-  I de seneste uger har Sterlings ledelse, bestyrelse og hovedaktionær kæmpet for at holde selskabet flydende. Desværre forgæves, og vi har derfor besluttet at indgive konkursbegæring senere i dag, skriver Sterling på deres hjemmeside.

Kunder som har bestilt og købt deres billetter direkte på Sterlings hjemmeside mister pengene. Og rejsende, der allerede er i udlandet, skal selv betale for at komme hjem.

Kunder hos Sterling, der kun har købt en flybillet, og ikke en pakkerejse, er ikke dækket af rejsegarantifonden i forbindelse med konkursen.

Flere selskaber vil nu prøve at hjælpe de strandede Sterling-passagerer.

Det gælder blandt andet SAS og Star Tour.
 
 - Hvor vi overhovedet kan, vil vi hjælpe strandede Sterling kunder hjem. Star Tour har flyvninger til en række af de destinationer,
Sterling fløj til, og strandede kunder kan gratis komme med os hjem til Danmark på de tomme sæder, vi måtte have, siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

SAS tilbyder de kunder, som er strandet i udlandet og skal til København, at de i næste 48 timer kan henvende sig til SAS.

- Hvis vi har ledige sæder på de destinationer, hvor Sterling også flyver, så tager vi dem selvfølgelig dem med hjem, selv om de har en Sterling-billet, siger Susanne Larsen, administrerende direktør i SAS Danmark, til Ritzau.

Råd fra Finansrådet

I forbindelse med Sterling Airways konkurs efterspørger mange kortholdere et overblik over, hvilke muligheder de har for at få dækket et eventuelt tab. Her er en orientering fra Finansrådet:

Køb af pakkerejser
Hvis man har købt en pakkerejse, skal man rette henvendelse til Rejsegarantifonden.

Køb af flybilletter direkte hos Sterling Airways

Internationale kort
Har du købt en flybillet med et internationalt betalingskort (MasterCard, Ma-estro, Visa Electron, American Express) direkte hos Sterling Airways, kan du gøre indsigelse via din bank. Herefter vil banken søge at få dækket korthol-ders tab.

Kortholder har, jf. de internationale kortselskabers regler, gode muligheder for at få tilbageført sin betaling for en forudbetalt billet, hvor rejsen er ble-vet aflyst som følge af Sterlings konkurs.

Dankort og Visa/Dankort
Har du betalt billetten med Dankort eller Visa/Dankort, vil betalingen være sidestillet med, at du har betalt kontant. Dermed er der ingen muligheder for at gøre indsigelse i din bank. Du må i stedet gøre dit krav gældende i konkursboet.

Køb af flybilletter hos andre end Sterling Airways
Hvis du har købt flybilletten via andre end Sterling Airways, skal du rette henvendelse der, hvor du har købt billetten.

Læs mere

Er du ramt af Sterling-konkurs?

Er du strandet i en lufthavn eller har du købt billet med Sterling, så hører vi gerne fra dig - kontakt TV2/FYN på mail redaktionen@tv2fyn.dk