I det fynske folks tjeneste

Storebæltsbroen skal betale til trafikplan

Penge fra Storebæltsbroen og salget af Scandlines ventes at indgå i finansiering af regeringens trafikplan. Tidligere K-idé om at trække på nordsøolien er væk.

Længere tilbagebetalingstid på Storebæltsbroen og penge fra salget af Scandlines indgår ifølge Ritzaus oplysninger i finansieringen af den trafikinvesteringsplan, som regeringen ventes at præsentere mandag.

Til gengæld er en konservativ idé fra i sommer om at lade overskuddet fra nordsøolien indgå taget af bordet.

Transportminister Lars Barfoed (K) vil hverken afsløre noget om finansieringen eller trafikplanens indhold. Han medgiver dog, at der ikke er mange penge at hente på olien.

- Lige i øjeblikket går det jo ikke særlig godt med oliepriserne i forhold til at generere ekstra indtægter frem til 2015, siger han.

De Konservative lancerede tanken om at bruge oliepenge til at betale for veje og skinner på partiets sommergruppemøde i august.

Dengang var olieprisen over hundrede dollar for en tønde, men siden er olieprisen faldet drastisk til et niveau omkring 50 dollar og ligger dermed under niveauet i regeringens økonomiske 2015-plan.