De seneste dage har sommervarmen ramt store dele af landet med over 25 grader, og det kan også mærkes på Storebæltsbroen.
Broen påvirkes og kan udvide sig ved kulde, varme og høje vindhastigheder, og i løbet af maj er der seks steder blevet sat gps op på Storebæltsbroen for at måle broens bevægelser så præcist som muligt.
- Vi har her i løbet af maj sat gps op seks steder på broen. Hertil også en gps på land. Hermed kan vi få præcise tal for, hvor meget broen svinger og udvider sig, når den påvirkes af vind, kulde, varme og tunge transporter, siger Martin Duus Hansen, der er driftsleder på Storebæltsbroen, til Sjællandske.
Højere fart på Storebæltsbroen
Under det 1.664 meter lange hængebrosstykke sidder en 1.400 meter lang "vinge", som slår hvirvelvinde i stykker og dermed mindsker svingninger i broen.
Hvis man kan måle disse svingninger mere præcist, kan det i bedste fald betyde, at tunge køretøjer får lov til at køre over broen med højere fart end nu.
Storebæltsbroen åbnede i 1998, og broens svingninger har indtil nu kun været beregnet matematisk.