Strid om modersmålsundervisning i Odense

En ny integrationsplan fra Odense Kommunes børn- og ungeudvalg foreslår, at de odenseanske skoler i højere grad skal bruge fremmede modersmål i undervisningen af de tosprogede elever.

For seks år siden droppede Odense kommune modersmålsundervisning i skolerne, men i den nye integrationsplan, der nu er sendt ud til høring, taler man nu om modersmåls-baseret undervisning.

I planen står der, at målet med den modersmålsbaserede undervisning er at nyttiggøre elevernes modersmål i normalundervisningen og ved særskilt at tilbyde undervisning i modersmål i indskolingen.

Men Børn- og ungerådmand Jane Jegind, Venstre, afviser, at det en tilbagevenden til traditionel modersmålsundervisning.

- Jeg går ikke ind for modersmålsundervisning. Men jeg ønsker, at vi skal hjælpe vores børn mest muligt til at kunne mestre det danske sprog og få sig en uddannelse. Og hvis vi så skal have en modersmålsbaseret tilgang til noget af det, vi foretager os, så det understøtter dem i at lære et bedre dansk, så er jeg også indstillet på det, siger Jane Jegind.

Jane Jegind mener, at tosprogedes modersmål kan bruges i den normale undervisning for at lette forståelsen af svære emner.

Alex Ahrendtsen, Dansk Folkeparti, medlem af Børn- og ungeudvalget afviser fuldstændig forslaget.

- I mine øjne er det skørt. I en klasse i Humlehaveskolen eller Abildgårdsskolen kan der sidde 4 somalier, 5 arabere, 4 tyrkere, en dansker og måske også nogle polakker. Hvordan vil man overhovedet få sådan en undervisning til at fungere, siger Alex Ahrendtsen.

Oversigt

    Oversigt