Svendborgtog kørte på dispensation

Svendborgtog kørte på sikkerhedsdispensation i syv år. Dårlig økonomi skyld i dispensationerne.

Toget mellem Odense og Svendborg har i årevis fået lov at køre 120 kilometer i timen på dispensation. Sikkerheden er nemlig ikke god nok på flere af de overkørsler, hvor fodgængere, bilister og andre trafikanter krydser skinnerne.

Den seneste dispensation udløb den 1. december. Tre dage før en 11-årig dreng mistede livet på Højbyvej-overkørslen, da han blev ramt af et tog med 120 kilometer i timen. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Banedanmark havde nået at få forlænget dispensationen endnu engang inden da. Lokoførerne er rystede over, at sikkerheden har haltet i årevis.

- Det er uforsvarligt og utilgiveligt, siger Birger Naver, der er tillidsmand for lokoførerne og medlem af Signalkommissionen.

Banedanmark har ansvaret for at bringe forholdene i orden, og det er ikke gået hurtigt nok, erkender områdechef Jørgen Thomsen.

- Men sikkerheden er vurderet i orden. Ellers får man slet ikke en ibrugtagningstilladelse, siger Jørgen Thomsen.

Tilladelsen bliver givet af Trafikstyrelsen, og kontorchef Leif Funch er ikke stolt af de mange forlængelser af fristen.

- Det kan godt være, vi skulle have grebet ind noget før med skrappere virkemidler, men det ville have betydet,at vi skulle stoppe togkørslen på strækningen, siger han. Ifølge kontorchefen har Banedanmarks grund til at bede om udsættelse været manglende ressourcer.

Tålmodigheden er imidlertid slut, når Banedanmark fredag er kaldt til møde i Trafikstyrelsen.

- Vi vil kræve, at tingene nu bliver bragt i orden. Og Højbyvej er en af dem, der skal fokus på, siger Leif Funch. a

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har indskærpet, at Banedanmark skal kigge sikkerheden efter på Svendborgbanen.

Oversigt

    Oversigt