I det fynske folks tjeneste

Sydfynske togpendlere gør oprør over forsinkelser og aflysninger

Foto: Katrine Becher Damkjær/Fynske Medier

Pendlerne på Svendborgbanen har fået nok af aflyste og forsinkede tog. De forlanger, at DSB får øjnene op for problemerne på strækningen.

Svendborgbanen har gennem flere år været plaget af signalfejl, forsinkelser og aflysninger. Nu kan overfyldte tog tilføjes listen over udfordringer for den hårdt prøvede bane.

- Der er ofte kun et togsæt med på morgenafgangene, og så står folk simpelthen som sild i en tønde. Især når det forrige tog har været aflyst, så er der rigtig mange med, fortæller Sarah Christiansen, der hver dag pendler mellem hjemmet i Ringe og arbejdspladsen i Odense.

På grund af de mange problemer har Svendborgbanens pendlere nu samlet sig i Facebookgruppen ’Passager på Svendborgbanen.’ Her skriver de forsinkelser og aflysninger ind, så de øvrige medlemmer af gruppen ikke behøver tage op på banen for at se, om toget kører.

DSBs informationschef Tony Bispeskov faldt over den nyligt opståede Facebookgruppe med sydfynske pendlere, og meldte sig ind i gruppen. Han er her kommet med denne forklaring på de overfyldte tog:

- Først og fremmest er jeg ked af, at I skulle stå som sild i en tønde. Desværre hænder det, at vi ikke har alle togsæt til rådighed og derfor må vælge mellem at køre med et kortere tog eller helt at aflyse. Vi vælger langt de fleste gange at køre med det kortere tog, men jeg anerkender, at det ikke er med samme komfort.

I Facebookgruppen fortæller en anden pendler om folk, der er besvimet på grund af pladsmanglen i toget, ligesom en enkelt har fået et angstanfald undervejs.

Til TV 2/FYN fortæller Tony Bispeskov, at de sikkerhedsregler, som DSB er underlagt fra Trafikstyrelsens side, giver ret vide rammer i forhold til, hvor mange passagerer der må være i toget, uden DSB bryder reglerne.

- Der står ikke angivet et specifikt antal kunder, men der må ikke opstå en helbredsrisiko for passagererne. Men det er selvfølgelig en grundlæggende forudsætning for at kunne køre med toget, at dørene kan lukkes, siger Tony Bispeskov.

Ændrede mødetider

For Sarah Christiansen gav den daglige togtransport så store udfordringer, at hun lavede en aftale med sin arbejdsgiver om at møde en halv time tidligere.

- På den måde undgår jeg det værste pres. 06.30-toget er ikke så fyldt, men er alligevel ofte aflyst siger Sarah Christiansen, der fortæller, at hun har oplevet, at togene har været aflyst tre-fire timer i træk.

- De sidste 14 dage har det været helt galt. Der har været aflysninger hver eneste dag, og det er jo ikke alle, der har en lige så forstående arbejdsgiver, som jeg har, siger Sarah Christiansen.

For ét er, at togene ofte er forsinkede eller aflyste. Noget andet er, at Banedanmark og DSB ifølge Sarah Christiansen ikke er gode til at dele informationerne om hverken forsinkelser eller aflysninger.

- Vi får intet at vide om aflysninger. Tidligere skrev de på rejseplanen.dk eller DSBs trafikinfo, men det har de droppet nu. Vi har fået at vide, at deres forskellige systemer på strækningen ikke kan snakke sammen, hvilket jo er fuldstændig forrykt, siger Sarah Christiansen.

Arbejder på dialogmøde

DSBs informationschef Tony Bispeskov har i Facebookgruppen blandt andet fortalt, at han arbejder på at sætte et dialogmøde op mellem Banedanmark og pendlerne på Svendborgbanen.

- Vi vil rigtig gerne lytte og åbne en dialog med vores kunder, og det er kun i vores interesse sørge for, at de får god besked om, hvad vi gør ved problemstillingerne. Derfor er vores mål med mødet, at alle skal gå derfra klogere, siger Tony Bispeskov og fortæller, at DSB lige nu arbejder på at finde et egnet lokale omkring Ringe, hvor DSB og de sydfynske pendlere kan mødes.

Åbningen for dialog fra DSBs side glæder Sarah Christiansen.

- Jeg håber, at de snart får øjnene op for, at det altså er et stort problem, og at de får banen repareret. Eller i det mindste bare begynder at give os noget information, for det er snart en parodi, siger Sarah Christiansen og fortæller, at flere og flere pendlere nu i stedet søger mod alternative transportmidler.

- Jeg kender en, der har købt en bil som en direkte konsekvens, og flere og flere er begyndt at køre sammen i stedet. Toget er alt, alt for usikkert.

På trods af alt bøvlet, har Sarah Christiansen og hendes kæreste ikke overvejet at flytte fra Ringe.

- Vi flyttede hertil for fire år siden, og det har vi ikke fortrudt. Men transportmæssigt er det helt vanvittigt.

Derfor kan hun også godt forstå, hvis potentielle tilflyttere fremover fravælger yderkommunerne.

- Alle byerne sælger sig jo på, at der er gode transportforbindelser, men det er ikke virkeligheden. Og ingen vil flytte til en by, hvorfra man ikke kan komme til de store byer.

Ved du noget? Så send os et tip