I det fynske folks tjeneste

Tal pænt: Odense afsætter million til ny kampagne

Efter flere episoder med verbale overfald på almindelige mennesker i Odense vil politikerne nu have fokus på, hvordan vi taler til hinanden. Venstre synes, at der er afsat for mange penge til kampagnen.

00:16

Blandt andet overfusningen af Hibba Yousef Kilane får nu politikerne i Odense til at sætte penge af til en kampagne for en ordentlig verbal tone. Jegind er kritisk over for beløbets størrelse

Som beskrevet på TV 2/Fyn har flere forskellige borgere over de seneste måneder været udsat for grove verbale overfald i Odense. 

Blandt andre blev Hibba Yousef Kilane overfuset i en p-kælder, fordi hun bar tørklæde. Politikeren Pernille Bendixen har oplevet, at folk spytter og råber efter hende, og den dansk-tyrkiske ejendomsmægler Bahadir Demirhan blev nedgjort for sin etniske baggrund, da han var ude at spise med sin familie.

...en grim retorik ødelægger ikke bare det gode humør. Den ødelægger også de gode ideer, som understøtter og driver byens udvikling

Uddrag fra forligsteksten om budgettet for 2019

- Vi kan se, at der har været flere episoder, hvor folk er blevet overfuset, spyttet og hånet. Det er en forrådnelse af tonen i det offentlige rum, og der er behov for, at vi får trukket en streg i sandet, siger borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

Læs også Efter verbale overfald: Nu skal vi tale ordentligt til hinanden

Plads til mangfoldighed

Samtlige partier i byrådet står bag budgettet for 2019, men det betyder dog ikke, at alle partier bakker op om at afsætte en million til en tal-ordentlig kampagne.

- En million er rigtig mange penge, og der ville vi jo gerne have brugt pengene på nogle social problemstillinger i stedet for, men det var der ikke opbakning til. Et flertal synes, at borgmesteren skulle have en million til den opgave, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Hent hele forligsteksten som pdf her.

Men for borgmester Peter Rahbæk Juel er kampagnen vigtig.

Opdatering

  • 21. sep 2018 kl. 10:28 Opdateret med kommentar fra Jane Jegind

- Vi er en by, der skal udvikle sig, og der er skal være plads til mangfoldighed og forskellighed. Derfor sætter vi nu ind med oplysning og debatter, så vi alle føler os velkomne i Odense, siger borgmesteren. 

Den nye "tal-ordentlig-kampagne" skal især rette sig mod unge og tonen på sociale medier. 

- Vi skal have involveret så mange odenseanere som muligt. Det kan for eksempel ske ved på en sjov og god måde at gøre opmærksom på, at vi skal tale pænt til hinanden, siger Peter Rahbæk Juel.

Uddrag fra forligsteksten:

Odense er en mangfoldig by, og der skal være plads til alle uanset politisk ståsted, etnicitet, seksualitet, handikap eller andet. Uenigheder er velkomne, men vi skal være imødekommende og holde en ordentlig tone. Det gælder på de sociale medier, når vi møder folk, vi ikke deler holdninger med, på arbejdspladsen, og når vi taler til vores børn.

Jane Jegind og Venstre bakker dog op om en kampagnen, men synes, at én milliion kroner er for stort et beløb 

- Det er en god ide, men jeg kan ikke forstå, at der skal bruges en million kroner på det. Men det insisterede borgmesteren på, han har jo et flertal, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind. 

Læs også Hibba overfuset af kvinde i p-kælder for sin "møgklud"