Tidligere Bulldogs-direktør lancerer nyt netværk

Sportsnetværk, som dem virksomheder kan købe sig ind i hos OB og Odense Håndbold, har for meget fokus på sjov og for lidt på relationer. Sådan lyder kritik fra tidligere Bulldogs-direktør. Nu lancerer han selv nyt netværk.

Mange virksomheder vælger at bruge store penge på sponsoraftaler. Og mange vælger at lægge deres penge i sportsklubber som OB, Odense Håndbold.

For til gengæld for sponsoraterne får de adgang til vigtige netværk. Via for eksempel adgang til klubbens kampe, netværksrejser, koncerter og netværksmøder.

Men nu får sportsklubberne kritik for deres netværkstilbud til virksomheder. Kritikken kommer fra Odense Bulldogs' tidligere direktør Kristoffer Jørgensen.

quote Jeg har forsøgt at lave et koncept, hvor vi skærer helt ind til benet, så du udelukkende får netværket. Når vi så laver ting ud over det, så tilmelder du dig, og så betaler du, hvad det koster. Det vil sige, du vælger selv, hvilke aktiviteter ud over selve netværket, du vil deltage i.

Kristoffer Jørgensen, stifter, Real Network.

Sportsklubbernes virksomhedsnetværk er ineffektive og for overfladiske, mener han.

- I for mange sportsnetværk bruger man for meget tid på noget, som i bund og grund er for sportens skyld. Det er helt naturligt, at sporten er en aktivitet, som fylder meget i sportsklubbernes netværk, men det er ikke nødvendigvis til medlemmernes gunst, siger Kristoffer Jørgensen.

Og det er det, der i din optik gør de her netværk overfladiske?

- Det kan det i hvert fald være.

-Netværk skal give værdi

Derfor har Kristoffer Jørgensen nu lanceret sit eget nye netværk. Real Network, hedder det.

- Jeg har forsøgt at samle alt det, som giver værdi for medlemmerne i et koncept. Medlemmerne skal opleve, at de får værdi ud af deres medlemsskab. Det kan være øget viden eller en bedre bundlinje, siger Kristoffer Jørgensen.

Det betyder, at der er skruet ned for underholdningen og op for aktiviteter som for eksempel morgen-netværksmøder.

Og det falder i god jord hos de af medlemmerne, TV 2/Fyn mødte til netværksmøde tirsdag morgen i Aasum.

- Sportsnetværk er fine nok. Og de er også sjove. Men det her er professionelt. Derfor har vi meldt os til her, siger Finn Stræde-Christensen fra virksomheden Steeltec.

Men hos Odense Håndbold forstår direktøren ikke Kristoffer Jørgensens kritik.

- Nej,  vi har lige gentegnet hovedparten af vores samarbejdsaftaler. Og vores kunder er altså med, fordi det er effektivt, det vi laver, siger Mark Jespersen, direktør i Odense Håndbold.

Odense Håndbold omsætter for cirka 10 millioner kroner. Og langt størstedelen af klubbens indtægter kommer fra netværks-sponsorater.

- Sport skaber relationer

Samme melding kommer fra Fyns største udbyder af erhvervsnetværk, Odense Sport og Event. 

Her er fodbolden en afgørende fælles referenceramme for at skabe relationer, der senere kan blive til forretning.

- At kunne mødes søndag efter søndag og græde sammen, grine sammen og have det sjovt, når vi vinder. Det er også et væsentligt element i det at dyrke relationer i et netværk, siger Claus Madsen, sponsorchef hos Odense Sport og Event.

Hos Kristoffer Jørgensens Real Network er der også aktiviteter i den mere underholdende ende at komme efter, men de er ikke det primære.

- Jeg har forsøgt at lave et koncept, hvor vi skærer helt ind til benet, så du udelukkende får netværket. Når vi så laver ting ud over det, så tilmelder du dig, og så betaler du, hvad det koster. Det vil sige, du vælger selv, hvilke aktiviteter ud over selve netværket, du vil deltage i, siger Kristoffer Jørgensen.

Kristoffer jørgensen startede sit netværk i marts. Efter sommerferien starter han netværksgrupper i Kolding, Aarhus og København.

 

Oversigt

    Oversigt