I det fynske folks tjeneste

Togplan: En time fra Odense til København

Regeringen fremlægger sin plan for fremtidens togtrafik, som betyder kortere rejsetider til danskerne.

Regeringen fremlægger sin plan for fremtidens togtrafik, som betyder kortere rejsetider til danskerne.

Passagerne på jernbanestrækningerne i Danmark kommer til at spare masser af transporttid. Når man lægger det hele sammen, vil det løbe op i ni millioner færre timer i tog om året.

Sådan lyder målsætningen i regeringens store plan for fremtidens togtrafik, skriver Berlingske. Avisen har læst regeringens udspil, som blandt andet indebærer en elektrificering af større dele af det danske jernbanenet.

Planen er også at indføre den såkaldte timeplan, der betyder, at der kun skal være én times rejsetid på strækningerne mellem landets største byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg.

- Det bliver et helt andet Danmark. Det vil betyde en revolution og et Danmark, der hænger sammen på kryds og tværs, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til Berlingske.

- Det vil betyde, at folk kan arbejde noget mere. De skal ikke bruge tiden i køer eller i toget. Det vil gøre, at flere mennesker stiller bilen, og langt flere danskere tager toget, tilføjer hun.

Togplanen lægger op til, at der skal være tre lyntoglinjer med højhastighedstoge mellem de store byer.

Den første linje stopper i København, Fredericia, Vejle, Horsens og Aarhus. Den anden i København, Odense, Kolding, Esbjerg. Og den sidste i København, Odense, Aarhus, Randers og Aalborg.

Randers bliver dermed ny station på lyntogsnettet. Til gengæld kører de såkaldte "superlyntoge" uden om Skanderborg på en helt ny banestrækning, lyder det.

Berlingske skriver, at regeringen går efter at indgå en aftale med Enhedslisten samt Dansk Folkeparti.

Ved du noget? Så send os et tip