Topmøde: Fynske medier under hårdt pres

Seertallene stagnerer, Jysk Fynske Medier mister læsere, og annoncørerne presser priserne. Onsdag aften diskuterede chefredaktør Troels Mylenberg og TV 2/Fyns direktør Esben Seerup rigets tilstand

Skal de fynske medier samarbejde, skal de skærpe konkurrencen, og hvordan får de læserne og seerne tilbage i folden.

Det var nogle af de spørgsmål, som TV 2/Fyns direktør Esben Seerup og Troels Mylenberg onsdag aften diskutererede i TV 2/Fyns nye erhvervsmagasin "Bissen og Bossen", som du kan se med et klik i bunden af artiklen.

Ifølge Dagbladet Børsens chefredaktør Anders Krab-Johansen, der selv har fynske rødder, skal Jysk Fynske Medier omstille sig med en endnu større hastighed, end man gør nu, og TV 2/Fyn skal glemme, at man er en gammel hæderkronet tv-station.

- Det er afgørende nødvendigt, at medierne leverer kvalitetsjournalistik på de platforme, hvor seerne og læserne er, og det er på de sociale medier og internettet, siger Anders Krab-Johansen.

Han mener ikke, de fynske medier skal finde sammen  i en fælles forbrødning, men ser hellere, at de konkurrerer om god journalistik.

I dag er det svært at få de unge til at læse avis. De fleste gør det gratis på nettet eller bliver orienteret via Facebook, og de faldende avisoplag udfordrer avisernes annonceindtægter.

Jo mindre oplag og jo mere pressede aviserne er, jo mindre vil annoncørerne betale.

Afhængig af licens

Hos TV 2/Fyn er man afhængig af licens-midlerne, men de er også i spil efter, at Connie Hedegaard i forrige uge offentligegjorde den såkaldte public-service rapport.

De sidste 20 år er oplagstallet hos Fyens Stiftstidende faldet fra 72.000 på hverdage til under 48.000.

Det nøjagtige oplagstal kendes ikke, fordi Jysk Fynske Medier ikke længere offentliggør deres oplagstal, og Dansk Oplagskontrol, der offentliggjorde tallene, er nedlagt.

Esben  Seerup, direktør hos TV 2/Fyn.
Esben  Seerup, direktør hos TV 2/Fyn.

Ifølge TV 2/Fyns direktør Esben Seerup  har TV 2/Fyn på en typisk hverdag 100.000 seere i TV 2-vinduerne henover dagen. Dertil skal lægges de seere, der besøger kanalen. Men også seertallene har været faldende - de sidste tre år dog mest stagnerende.

Ifølge TV 2/Fyns oplysninger modtager Fyens Stiftystidende cirka 40 millioner kroner i medie- og momsstøtte om året.

Men derudover har koncernen mulighed for at skabe indtægter på blandt andet avis- og annoncesalg og andre aktiviteter.

TV 2/Fyn modtager 64 millioner kroner i licens - og har ikke indtægter ud over det beløb.

 

Bissen og Bossen: De fynske mediers fremtid

 

Oversigt

    Oversigt