I det fynske folks tjeneste

Totalkredit beskyldt for at hugge fynsk net-ide

Kreditselskabet Totalkredit beskyldes for at have stjålet en fynsk iværksætters onlinebaserede energiberegner.

Rudi Rusfort Kragh er sur på Totalkredit

Energiberegneren, som er udviklet af Rudi Rusfort Kragh fra Vr. Skerninge

1 af 2

Sydfynske Rudi Rusfort Kragh mener, at den energiberegner, som Totalkredit markedsfører massivt i TV- og radioreklamer er helt identisk med hans egen opfindelse.

En opfindelse han præsenterede for Totalkredit i maj 2008, skriver bladet Computerworld.

Den gang var der lagt op til et samarbejde, men det aflyste Totalkredit med den begrundelse, at de havde fundet en anden leverandør til selskabets efterårskampagne.

Røg op i loftet

Da Rudi Rusfort Kragh senere så den miljøberegner, der indgår i Totalkredits kampagne, røg han op i loftet.

- Den stiller de samme spørgsmål som min. Og de har ikke engang forbedret konceptet, siger Rudi Rusfort Kragh til Computerworld.

- De har ladet sig inspirere så kraftigt af min løsning, at jeg må spørge om det er kinesiske eller danske forhold, vi har at gøre med, tilføjer han.

Han har fundet 33 identiske til- og fravalg mellem sin egen og Totalkredits energiberegner.

Desuden peger han på, at i modsætning til de øvrige energiberegnere, der findes på nettet stiller hans et centralt spørgsmål om brugerens forventninger til udviklingen i energipriserne.

Også det spørgsmål er med i Totalkredits energiberegner.

Totalkredit afviser

Stillet overfor Rudi Kraghs beskyldning har Totalkredit ladet en advokat undersøge sagen, skriver Computerworld.

Advokaten mener ikke, der er foregået brud af ophavsretlig karakter.

Totalkredit fremhæver, at de ikke ønsker at tryne små iværksættere.

- Totalkredit er en stor virksomhed, og vi har ingen interesse i at tage noget som helst fra små iværksættere. Vi støtter gerne op om små iværksættervirksomheder. Men til vores Miljøberegner har vi måttet vælge imellem to iværksættervirksomheder som leverandør, og her valgte vi Natur-Energis løsning, fordi vi mener, at det var den bedste løsning," siger Ole Lund, marketingchef i Totalkredit.