Trafikal ligestilling skal binde Danmark sammen

Danske øer - herunder Ærø - håber på, at der kan skaffes flertal for, at færgeturen koster det samme som at køre på landevej. Ø-borgmester genoptager nu færgestrid med krav til DF.

 Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative afsatte i februar 48 millioner kroner i 2016 og 95 millioner kroner årligt fra 2017 og frem til at sænke prisen for at sejle med færge.

 Det betyder, at priserne kan sænkes i den såkaldte "skuldersæson", som er en betegnelse for månederne op til højsæsonen.

 Særligt øerne Fanø, Ærø, Samsø, Bornholm og Læsø har dog kæmpet for fuld trafikal ligestilling.

 Det dækker over, at prisen for at sejle med færge svarer til udgifterne til at køre samme strækning på en landevej.

Ø-borgmester raser
 Og nu truer Fanøs borgmester, Erik Nørreby (V) med at kalde Dansk Folkeparti løftebryder, hvis ikke de i den kommende finanslov finder flere penge til billigere færgebilletter.

Det er dog Venstre, der har droppet ambitionerne, mens Dansk Folkeparti fortsat ønsker ensrettede priser.
Men  Fanøs borgmester mener, at DF har sat for lidt handling bag deres løfter om landevejsprincippet.

 - DF kan ikke have trafikal ligestilling som en mærkesag og så blive ved med at skubbe ansvaret for at finde pengene over på regeringen eller de andre partier.
 
- Hvis man har en mærkesag, må man selv finde finansieringen og kæmpe for at få det gennem på finansloven, siger Erik Nørreby.

Vend kritikken mod Venstre

Den kritik kan man slet ikke forstå hos Dansk Folkeparti.

 Her mener erhvervsordfører Hans Kristian Skibby, at partiet som det eneste har kæmpet for billigere færgebilletter.
 Samtidig siger han, at partiet har tænkt sig at fremføre det som krav ved de kommende finanslovsforhandlinger, og derfor burde Ø-borgmesteren i stedet rette kritikken mod sit eget parti Venstre, som Dansk Folkeparti får brug for i forhandlingerne.

 

quote - Det er dybt kritisabelt, at han ikke i stedet brokker sig over sit eget parti, i stedet for DF som arbejder på at finde de her penge.

 

 

- Det er dybt kritisabelt, at han ikke i stedet brokker sig over sit eget parti, i stedet for DF som arbejder på at finde de her penge.
 - Vi har kun 37 mandater. Det kan godt være, det er mange, men det er ikke 90, og vi skal have Venstre med. Det er ikke lykkedes indtil nu.

Landevejsprincip koster

 Social- og Indenrigsministeriet regnede i 2015 på, hvad det vil koste at indføre trafikal ligestilling, det såkaldte landevejsprincip.

 Arbejdsgruppens analyser viser, at det vil koste i størrelsesordenen mellem 181 og 281 millioner kroner årligt at indføre et landevejsprincip.

 En række øer modtager støtten, som blev afsat i februar:
 Bornholm, Læsø, Samsø, Fanø, Ærø, Sejerø, Nekselø, Orø, Agersø, Omø, Askø, Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø, Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur og Egholm.

 

Oversigt

    Oversigt