I det fynske folks tjeneste

Trafikken i Odense bryder sammen

03:02

Plantegning over den ny motorvejsafkørsel, der er livsnerven til det ny sygehusbyggeri i Odense.

1 af 2

Den ny motorvejsafkørsel til det ny Odense Universitetshospital skal stå færdig, inden man begynder at bygge selve sygehuset. Ellers bryder alting sammen, mener regionsrådsformand for region Syddanmark Carl Holst (V).

Region Syddanmark har netop afgivet sit høringssvar til Transportministeriet, der lægger op til, at motorvejsafkørslen, der etableres i forbindelse med det store sygehusbyggeri, står færdig i 2016.

Men Region Syddanmarks førstemand, Carl Holst, er ikke imponeret over beslutningstagerne i København.

Specielt ikke fordi byggeriet skal begynde i 2015, og hvis ikke der er en til- og afkørsel klar inden byggeriet begynder, bryder alting sammen, siger regionsrådsformanden:

- Vi har en anke, det er til gengæld en meget væsentlig anke i forhold til vores høringssvar. Det er, hvornår projektet er færdigt. Vi kan ikke leve med, at det er færdigt i 2016, det skal være færdigt i 2015, når vi tage første spadestik til det ny Odense Universitetshospital, siger Holst.

Trafikken bryder sammen

Plantegning af den ny motorvejsafkørsel, der er livsnerven i det ny sygehusbyggeri i Odense.

Carl Holst undrer sig over, at Transportministeriet melder ud, at afkørslen først kan stå færdig i 2016, for regionen har været meget klar i spyttet om lige præcis den afkørsel som en forudsætning for et fornuftigt sygehusbyggeri:

- Når vi tager første spadestik og byggeriet starter af et nyt universitetshospital i Odense, så skal motorvejsafkørslen være klar, ellers så bryder infrastrukturen sammen. Det må de have glemt. De skal i hvert fald se på det igen, for vi skal have motorvejsafkørslen klar til vores første spadestik sent 2015.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi i Syddanmark og på Fyn skal lide under mangel på politisk beslutsomhed i København. Man skal lige kende konsekvenserne af det her. Vi taler om et stort byggeri, der ligger et sted, hvor de nuværende veje i forvejen er hårdt belastet. Udover det, så skal der over 1000 håndværkere, en masse lastbiler, en masse materialer ind på byggepladsen. Så vil det hele bryde sammen. Det vil ødelægge byggeriet, det vil give det en dårlig start, det vil tage for lang tid, og jeg har den indstilling, når vi går i gang med noget, så skal der ske noget, siger Carl Holst.

Ved du noget? Så send os et tip