I det fynske folks tjeneste

Motorvej: I dag skal minister svare

Der var kaos på den fynske motorvej onsdag, da en svinetransport væltede.Generelt er kommet langt flere uheld på strækningen de seneste år. Foto: Local Eyes

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har meddelt, at han ikke er klar til at tale med pressen. I dag onsdag skal han dog svare på spørgsmål i folketingssalen om den fynske motorvej.

Da transportminister Ole Birk Olesen tiltrådte tirsdag i sidste uge meddelte han, at broafgiften på Storebælt ikke bliver fjernet.

Det har ellers været Liberal Alliances utvetydige politik, at afgiften skulle væk.

Nu oplyser ministeriets pressechef, Jan Thane, til TV 2/Fyn, at Ole Birk Olesen ikke ønsker at udtale sig til pressen, før han er kommet mere ind i sit resortområde.

TV 2/Fyn har henvendt sig med spørgsmål om den nye regeringspolitik angående det tredje motorvejsspor, og udsigten til at broafgiften sættes ned.

Helt slipper Ole Birk Olesen dog ikke for at svare på spørgsmål, der interesserer fynboerne.

Folketingsmedlem Erik Christensen (S) har på onsdag bedt Ole Birk Olesen komme i samråd i folketingssalen.

Her skal Ole Birk Olesen svare på,  hvorfor regeringen ikke har afsat midler på finansloven for 2017 til at etablere en løsning, hvor nødsporet tages i brug på den fynske motorvej mellem Nr. Aaby og Odense Vest.

I forlængelse af spørgsmålet bedes ministeren også redegøre for, hvad det betyder for fremtidsudsigterne for etableringen af en midlertidig løsning, hvor nødsporet på den pågældende motorvej tages i brug.

Det var en idé, som hans forgænger Hans Chr. Schmidt (V) foreslog, og som de fynske folketingsmedlemmer og borgmestre efter nogen betænkningstid blev enige om at støtte.

De foretrækker egentlig en udvidelse med et tredje spor, men for at komme hurtigt i gang med en forbedring af trafikforholdene valgte man den billigere løsning med et nødspor.

Det kan etableres for for cirka 270 millioner kroner.

Også motorvejsstrækningen syd om Odense, hvor en svinetransport væltede i onsdags udgør et problem for fremkommeligheden.

En analyse lavet af tænketanken Kraka viser, at strækningen er i top fem over projekter, der er så rentable, at de bør nyde fremme i forhold til andre motorvejs- og infrastrukturprojekter.

Ved du noget? Så send os et tip