22-årige Kasper: Tre gode råd, hvis du vil starte butik

Mens e-handlen kun er steget det seneste år, har Kasper Knudsen haft succes med at købe butik i Svendborg. Få hans bedste råd, hvis du selv overvejer at blive butiksejer.

- Hov, der kommer nogle kunder, siger Kasper Knudsen, og vi forstår hentydningen. Min fotograf og jeg er i gang med at interviewe ham og spærer derfor for indgangen med kameraet. Kaspers fokus har lynhurtigt flyttet sig. 

Som ung ejer af butikken Fixmac, der reparerer Apple produkter i Svendborg, har han lært vigtigheden af at prioritere sine kunder først. 

- Selvom klokken slår halv seks, er jeg stadig nødt til at være i butikken. Der er kunder, der venter på deres enheder i morgen, og de forventer at få deres ting, siger Kasper. 

Udstrål erfaring

Kasper slår ud med armene og smiler til det ældre par, der ankommer i døren bag os. I følge ham er det vigtigt at vinde kundernes tillid.

Det gælder især som ung butiksejer, fordi folk ikke nødvendigvis tænker, at man har den nødvendige erfaring, forklarer Kasper. 

 
 
Foto: Jonas Bertelsen

- Når folk kommer og afleverer deres iPhone X til 10.000 kroner, så kræver det også, at de kan stole på, at jeg har styr på det. 

Kaspers tips til at starte butik

En fysisk butik betyder udfordring

E-handlen er de seneste år steget med 23 procent, viser dibs' seneste rapport fra 2018 om dansk e-handel. Alligevel skiftede Kasper for tre år siden sin webshop ud med en fysisk butik midt i Svendborg.

Hvis man spørger Per Nyborg, administrerende direktør i Institut for Center-Planlægning, som løbende holder øje med, hvordan den e-handlen påvirker de fysiske butikker i landet, står folk som Kasper dog over for udfordringer i fremtiden.

- Det stiller højere krav end nogensinde, hvis man vælger kun at have en fysisk butik, især hvis man kigger fem til ti år frem.

 
 
Foto: Jonas Bertelsen

Alligevel, er det et valg, Kasper klart vil anbefale andre, hvis man er klar på at investere tid i det. 

- Selvom man arbejder meget i perioder, er det det hele værd, når man først kommer i gang og oplever kundernes tilfredshed. 

Og selvom kundekontakten er noget af det, der motiverede Kasper til at købe en fysisk butik i første omgang, er der også kommet mange andre fordele ud af skiftet. 

- Mit netværk er blevet meget større, siden jeg blev butiksejer. Man er meget mere i kontakt med de andre butikker i Svendborg, og derfor er det også kutyme, at man hjælpet hinanden med forskellige ting.

 
Fotograf: Jonas Bertelsen

 

Oversigt

    Oversigt