Tusindvis af DSB-kunder kræver penge igen

DSB har travlt med at give folk penge tilbage efter kaotisk jul. 15 vikarer hjælper til med bunkerne.

Den voldsomme sne og frost gav DSB sved på læben, da folk blev flere timer forsinkede på julerejsen. Men sveden er der stadig. For nu arbejdes der på at give folk penge tilbage på grund af forsinkelserne.

Mere end 9000 kunder har søgt om kompensation for forlænget rejsetid gennem Rejsetidsgarantien. Og 400-500 nye ansøgninger kommer til hver dag lige for tiden

- I november var vi nede på 40 ventende sager. Så kom sneen. Nu har vi fuld fokus på at give kunderne et svar så hurtigt som muligt. Rejsetidsgarantien gælder også selvom der er kommet rigtig meget sne, siger Torben Nielsen, chef for DSB Kundecenter.

- Vi ansat 15 vikarer, der skal hjælpe os med at komme til bunds i henvendelserne, og vi vurderer løbende, om der er behov for yderligere tiltag, fortsætter han.

Ifølge reglerne har DSB 10 arbejdsdage til at svare kunderne. Normalt ligger svartiden på fire-fem dage, men nu kan kunderne først forvente svar inden for cirka tre uger. Man tjekker om den afgang, kunden har været med, har været forsinket.

- Ellers er der ikke behov for uddybende undersøgelser. Så vi kan hurtigt lukke sagerne, men det tager selvfølgelig tid at behandle den enorme mængde sager, vi får ind. Medarbejderne gør en kæmpe indsats for at få bunkerne væk, siger Torben Nielsen.

I dagene fra den 20. til den 27. december kørte mere end halvdelen af togene til tiden. Og i weekenden den 1. og 2. januar 2011 var mere end 9 ud af10 tog præcise.

Forsinkede DSB-kunder kan få kompensation, når deres tog er blevet en halv time eller mere forsinket. Ved en halv times forsinkelse kan kunden enten få en ny billet til samme strækning eller 25 procent af rejsens pris udbetalt.

Er toget to timer eller mere forsinket refunderes hele billetprisen.

Oversigt

    Oversigt