I det fynske folks tjeneste

TV2 renser sig selv

TV2 har nu sendt svar til Radio- og tv-nævnet i sagen om Statsministeriets omstridte kampagnefilm om tronfølgerloven.

"Groft entydigt".

"Et klart indlæg i debatten".

En række medieforskere var ikke i tvivl, da Ritzau tilbage i maj bad dem vurdere budskabet i Statsministeriets kampagnefilm om tronfølgeafstemningen den 7. juni. På trods af at afsenderen af filmen altså var Statsministeriet - og ikke et politisk parti - var alle adspurgte forskere enige om, at Statsministeriet her gik ud over dets beføjelser og ganske enkelt forsøgte at få befolkningen til at stemme ja til en ændring af tronfølgeloven. Kampagnefilmen var med andre ord ikke en objektiv oplysningskampagne om den forestående afstemning.

Men de tog alle fejl.

Sådan lyder budskabet i hvert fald i et frisk høringssvar fra TV2 til Radio- og tv-nævnet. Blandt andre TV2 viste reklamefilmen 46 gange, og det fik Enhedslistens Per Clausen til at klage til Radio- og tv-nævnet over, at stationen - stik imod loven - sendte politiske reklamer. I høringssvaret, som Ritzau har set, skriver juridisk konsulent hos TV2 Sebastian Rosenkjær blandt andet, at TV2 "har opfattet reklamen som en humoristisk informationskampagne, der skal gøre den danske befolkning opmærksom på, at der igen er folkeafstemning om tronfølge-loven", og at reklamen derfor ikke ifølge TV2 anbefaler befolkningen at stemme ja.

Tidligere på måneden kom det dog frem i dagbladet Information, af TV2's salgsdirektør efter afstemningen i en mail til Statsministeriet havde ønsket tillykke med afstemningsresultatet.

Radio- og tv-nævnet skal nu tage stilling til, om eksperterne eller TV2 og Statsministeriet har ret.