Tyskerne mod lavere takster på Storebælt

Planerne om at nedsætte brotaksten på Storebæltsbroen med omkring 20 procent vækker bekymring i den tyske regering. Tyskerne frygter at takstnedsættelsen vil gå ud over økonomien ved den kommende forbindelse over Femern Bælt.

-


Lavere brotakster kan ødelægge økonomien for en bro over Femern

Planerne om at nedsætte brotaksten på Storebæltsbroen med omkring 20 procent vækker bekymring i den tyske regering. Tyskerne frygter at takstnedsættelsen vil gå ud over økonomien ved den kommende forbindelse over Femern Bælt.

- Storebæltstaksternes størrelse er et vigtigt punkt i vores dialog med den danske side. Det kan være en ulempe for den økonomiske lønsomhed i en fast forbindelse over Femern Bælt, hvis taksterne på Storebælt sænkes væsentligt i forhold til det nuværende niveau. Den danske side har ladet forstå, at det er dens ansvar at tage de nødvendige skridt for at undgå dette problem, så vil følge den videre udvikling nøje, siger Manfred Stolpe, der er talsmand for den tyske trafikminister til Jyllands-Posten.

Stolpe henviser til den fælleserklæring mellem den danske og tyske trafikminister, som blandt andet siger, at \"der skal tages hensyn til, at ruten over Storebælt kunne være et alternativ for trafikken over Femern Bælt\", og den danske minister anerkender i aftalen, at det er hans ansvar at forhindre, at væsentlig lavere Storebæltstakster ødelægger Femernbroens økonomi.

Trafikminister Flemming Hansen(K) mener dog ikke, at erklæringen forhindrer Danmark i at reducere brotaksten på Storebælt.

I følge Jyllands-Posten vurderer tyske eksperter, at tyskernes smertegrænse er nået med den takstnedsættelse på ca. 20 procent, som den danske trafikminister foreslog før jul.

Oversigt

    Oversigt