Udsatte får digital hjælp

Odense Kommune gør en særlig indsats for at få socialt udsatte i gang med at bruge digital postkasse.

Det kræver kun en computer og et par klik, og så har man en digital postkasse.

Det lyder nemt, men for de socialt udsatte kan det være en helt uoverskuelig udfordring, når alle borgere fra 1. november skal til at modtage deres breve fra kommunen digitalt.

Derfor vil Odense Kommune det næste stykke tid besøge 13 væresteder og forsorgshjem for at få de socialt udsatte forberedt på fremtiden, når vigtige breve ikke længere bliver leveret i en fysisk postkasse.

Udfordringerne for de socialt udsatte starter allerede inden, at den digitale post skal læses.

Og det er det der kan gøre, at den nye postkasse vokser den udsatte over hovedet, siger projektmedarbejder Christina Lorentzen Nim til DR Fyn:

- Det er socialt udsatte, som har problemer hele vejen rundt. De har måske ikke et sted at bo, ingen computer, og de har kæmpe problemer med at anskaffe sig det rigtige id, der skal til for at tilgå den digitale postkasse.

Derfor tager projektmedarbejder Christina Lorentzen Nim en medarbejder fra Borgerservice med ud og besøge de udsatte, så borgerservicemedarbejderen kan straksudskrive NEM-id til de, som mangler, så de kan komme godt i gang digitalt.

Det er ikke traditionel undervisning i brugen af postkassen, som kommunen tilbyder på besøgene, men nærmere at medarbejderen er til stede og støtter den hjemløse, misbrugeren eller den psykisk svage ved at kigge dem over skulderen.

Støtten kan forhåbentlig få flere til at bruge postkassen, siger Christina Lorentzen Nim til DR Fyn:

- Vi synes, at det er vigtigt at hjælpe denne befolkningsgruppe og tilbyde dem information. Både så de ikke føler, at de bliver overset og så selvfølgelig også, at vi får så mange med som muligt af dem, som kan.

Den landsdækkende ambition er at få 80 procent af borgerne med på den digitale postkasse.

Oversigt

    Oversigt