I det fynske folks tjeneste

Ramte næsten familie: Ung mand kørte på el-løbehjul i Netto syv gange på én dag

En ung mand kørte på el-løbehjul i Netto i Odense syv gange på én dag. Politiker vil se på begrænsninger af det nye transportmiddel.

00:24

Tine Gudrun Petersen var ude at handle med sin datter, da en ung mand pludselig kørte forbi på et el-løbehjul. Video: Morten Grundholm

Tine Gudrun Petersen fra Odense var ude at handle med sin datter i Netto, da den lille familie fik en ubehagelig overraskelse.

- Han kørte langs med brødet, og det provokerer virkelig mig meget, fortæller hun, da hun viser TV 2/Fyn rundt i den butik, hvor hændelsen fandt sted.

Læs også Må man køre på fortovet: Kender du reglerne for el-løbehjul?

En ung mand havde taget et af de nye el-løbehjul, der kan køre op til 20 kilometer i timen, med i butikken.

- Børn, der ikke er under opsyn, eller en gammel kone, der går og er optaget af sine varer, skal jo ikke være i fare for at blive torpederet af et el-løbehjul, siger Tine Gudrun Petersen om episoden.

Servicemedarbejder i Netto Melissa Askerud fortæller, at den samme person har kørt rundt på el-løbehjul i butikken syv gange på én dag.

- Jeg siger til ham, at han gerne må have el-løbehjulet med i forretningen, men han skal bare ikke køre på det, udtaler hun til TV 2/Fyn.

00:21

Den samme person har syv gange på én dag medbragt - og kørt på - et el-løbehjul i en Netto i Odense.

Luk video

I september sidste år besluttede Odense Byråd at give tiladelse til brug af det nye transportmiddel i en forsøgsperiode på ét år. Mandag denne uge satte det svenske firma Voi 250 el-løbehjul på gaden. De står rundt om i byen og kan låses op ved brug af en app på smartphonen.

Siden da har Fyns Politi modtaget mange klager over det to-hjulede køretøj.

- Sikkerheden er ringe

I løbet af få måneder vil der stå op imod 1000 elektriske løbehjul rundt omkring i Odense - andre firmaer, der udlejer løbehjul, ønsker nemlig at opstille de nye køretøjer i byen. Allerede efter den første uge med 250 eksemplarer er Fyns Politi dog blevet kimet ned med klager over det nye transportmiddel.

Læs også Fyns Politi bestormet med klager over elløbehjul

- Når man pludselig bliver overhalet bagfra, når de slingrer ind og ud blandt mennesker og i øvrigt bliver brugt i gågaden, hvad man ikke må, så er det klart, at folk ringer til politiet, siger Ehm Christiensen, der er vagtchef ved Fyns Politi.

På grund af de mange klager havde politiet torsdag sendt folk på gågaden i Odense, hvor de kontrollerede brugen af transportmidlet.

En bruger af el-løbehjul får en snak med Fyns Politi i Odense midtby torsdag. Foto: Morten Grundholm

Det var ikke kun dem på el-løbehjul, der fik en snak med politiet. Foto: Morten Grundholm

Imens har Rådet for Sikker Trafik hele tiden været imod at indføre løbehjulene.

- Vi synes, sikkerheden er ringe, siger administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller og tilføjer:

- Vores erfaringer fra udlandet er, at de medfører utallige uheld. Senest har vi set dræbte og tilskadekomne i Helsingborg. Vi mener, det er et farligt køretøj at smide ud i en overbebyrdet trafik.

00:13

Vagtchef ved Fyns Politi Ehm Christensen forstår godt, at folk kontakter politiet, når de har dårlige oplevelser med el-løbehjulene.

Luk video

Politiker foreslår begrænsninger

De mange anmeldelser kommer ikke bag på Niclas Turan Kandemir, der er medlem af By- og Kulturudvalget i Odense Kommune for Socialdemokratiet.

- Desværre hører vi, at der er mange bekymrede borgere, der har anmeldt deres oplevelser. Som kommune har vi ikke mulighed for at forbyde el-løbehjulene, men i øjeblikket kører der en forsøgsperiode, og så må vi se, hvad vi gør efter det.

Han mener, at kommunen skal sætte gang i informationskampagner om, hvordan man bruger køretøjet. Men der er også andre mulige tiltag, påpeger han.

Læs også Falen flyder med efterladte cykler efter Tinderbox

- Vi kan for eksempel sætte begrænsninger på. Det kan for eksempel være områderne, de må køre i eller hastigheden, de må køre med.

Når man benytter et elektrisk løbehjul i trafikken, skal man agere som cyklist, oplyser Fyns Politi. Det vil blandt andet sige, at man skal række armen ud, køre på kørebanen eller vognbanen og ikke må benytte løbehjulet i for eksempel gågade-området.

Fakta: Sådan er reglerne for elektriske løbehjul

Når det kommer til elektriske løbehjul, skal du agere som en cyklist i trafikken. Derudover anbefaler Rådet for Sikker Trafik, at du:

  • Grundigt tjekker, at det løbehjul, du vil køre på, opfylder reglerne for at være lovligt i trafikken.
  • Altid kører med cykelhjelm.
  • Øver dig i at beherske løbehjulet på et sted med ingen eller lidt trafik, før du kører ud i trafikken. Du skal kunne køre stabilt, bremse hurtigt og sikkert, orientere dig og give tegn uden at miste balancen. Også hvis der sker noget uventet eller der er et hul i vejen.
  • Tager hensyn til andre trafikanter og er opmærksom på, at de kan have meget svært ved at bedømme din fart, fordi du på afstand kan ligne en fodgænger. Du kan også være svær at høre, hvis du kommer bagfra, så vær meget påpasselig, når du overhaler andre.
  • Ikke lader børn under 15 år køre på elektrisk løbehjul i trafikken, heller ikke på lege- og opholdsområder. Børn kan have meget svært ved at kontrollere hastigheden og holde balancen mv. med så høj hastighed, så risikoen for, at de kommer til skade er høj.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Se mere