Unge er storforbrugere af nyheder

Unge forbruger nyheder som aldrig før. Men de bruger de hurtige medier på smartphones og dropper til gengæld aviser, radio og TV. Det viser en ny undersøgelse, der blev offentliggjort på SDU torsdag.

Undersøgelsen, der er foretaget af det nationale forskningscenter Dream, viser, at hurtig, tekstbaseret kommunikation er blevet mere udbredt blandet de 13 til 23-årige.

- Den daglige brug af nyheder blandt de 13 til 23-årige er steget fra 12 procent i 2010 til 27 procent i 2014, fortæller medforfatter på undersøgelsen og professor i medievidenskab på Syddansk Universitet Kirsten Drotner.

Blandt drenge er forbruget steget fra 15 procent i 2010 til 33 procent i 2014.

Det generelle brug af sociale medier steget fra fra 74 procent i 2010 til 88 procent i 2014, og bruger af chat er steget fra 45 procent i 2010 til 78 procent i 2014.

Andele af unge, der dagligt ser tv, hører radio, taler i telefon og benytter email er faldet mellem 7 og 11 procentpoint fra 2010 til 2014.

E-maillæsning og -skrivning repræsenterer det største fald i andelen fra 43 procent til 11 procent i daglig brug.

Læs hele undersøgelsen her (PDF)

Oversigt

    Oversigt