I det fynske folks tjeneste

Valgkampagne skudt i gang med nye metoder

Selvom der er længe til kommunalvalget, så er de unge politikeres valgkampagne allerede nu skudt i gang.

Den kommunale valgkamp er godt i gang i Danmarks tredjestørste by. I Odense stemmer Danmarks Socialdemokratiske ungdom dørklokker hver tirsdag. De vil stemme godt to tusinde dørklokker og tale med minimum 500 mennesker i deres døråbning inden næste kommunalvalg. Formålet med kampagnen er at få profileret DSU’s byrådskandidat Hjalte Daniel Hansen.

- Når man kommer ud til folks dør og får en snak, tror jeg, at de tager ens materiale, men også ens person og karakter med i højere grad, end de gør, hvis de møder en på gågaden, siger formand for DSU Odense Hjalte Daniel Hansen.

Det er specielt de unge vælgere, de gerne vil have fat i, og derfor er det heller ikke tilfældigt, at dørklokkerne bliver stemt på byens kollegier.

- Det er en af de store udfordringer i demokratiet op til kommunalvalget, at få de unge mennesker til at stemme. Det handler om de unge mennesker, og hvordan den by, som de er med til at udforme, skal udvikle sig, siger Hjalte Daniel Nielsen.

Venstres Ungdom griber valgkampagnen lidt anderledes an. De er i denne uge på gågaden, hvor de deler flåede tomater ud. De vil også gerne have fat i de unge og netop derfor ser deres valgmateriale lidt anderledes ud, end det plejer.

- Vi prøver i hvert fald at lave noget, der er lidt sjovt, og som er lidt kækt, og så er flåede tomater noget, som mange unge kan forholde sig til, og noget man kan bruge i madlavningen, hvis man er på SU. Så det er primært for at lave noget sjovt, og noget der ikke bare er at dele flyers ud, fordi det har jeg på fornemmelsen, at folk er lidt trætte af, siger formand for VU Odense, Emilie Demant.

Valgforsker Klaus Levinsen fra SDU peger på én valgkampagne som mere effektiv.

- Der tror jeg sådan set mest på dør-til-dør-kampagnerne. Hvis man målretter dem efter områder i byen, hvor der bor mange unge, så tror jeg faktisk, at det er den type af kampagne, der har den største effekt. Kampagnen på gågaden er jo klart mere diffus i forhold til, hvem den rammer, og hvem den skaber synlighed hos, siger Klaus Levisen.

Godt en fjerdedel af målet er allerede opnået, efter at DSU’ernes kampagne har været i gang i to uger. I alt er det indtil nu blevet til 575 dørklokker.

- Som ung socialdemokratisk kandidat så påhviler der mig et ansvar for at prøve på at få engageret nogle af de unge, som tænker, at de gerne vil stemme socialdemokratisk, når de skal stemme her til efteråret i 2017, siger Hjalte Daniel Hansen.

Ved du noget? Så send os et tip