I det fynske folks tjeneste

Vestas overvejer sin fremtid på Langeland

Forbud mod tung transport på Langelandsbroen rammer producent af vindmøller hårdt. Nu overvejer Vestas sin fremtid på Langeland.

Langelandsbroen - 45 år og nedslidt

Vejdirektoratet forbyder nu transport på over 80 tons at passere langelandsbroen. Dén beslutning rammer Vestas hårdt på pengepungen. De helt tunge transporter må nemlig ikke indledes før kl. 21:30.

- Det kan ikke lade sig gøre, siger vognmand, Torben Rafn, til dagens udgave af Fyns Amts Avis. Møllerne bliver større og større. De nye regler vil forsinke de tunge transporter, fordi de kommer for sent frem til den tyske grænse.

I Tyskland kræver politiet , at de tunge transporter eskorteres af politi uden om Hamburg og gennem Elbtunnelen. Men eskorterne skal finde sted mellem kl. 20 og 22.

- Det kan vi ikke nå frem til. Det koster Vestas en ekstraregning på
70- 80.000 kr. hver gang, en chauffør pænt må vente på at komme videre,  siger Torben Rafn.

Direktør håber på hjælp

Knud Bjarne Hansen, administrerende direktør i Vestas, undrer sig. Han er skuffet over, at Vejdirektoratet ikke viser større fokus eller hensynstagen til et randområde som Langeland.

Til Fyns Amts Avis siger han, at han tror på en hjælpende hånd fra borgmestrene i Svendborg og på Langeland.

- Derfor gør vi ikke selv noget nu. Men sker der ikke noget, må vi jo også begynde at bevæge os, siger Knud Bjarne Hansen.

Vestas har 300 mand ansat på fabrikken i Rudkøbing.

Læs mere i Fyns Amts Avis