Vestfynsk jernbane i fare: Fynske borgmestre raser

Finansloven for 2018 nævner ikke det vestfynske jernbanespor med ét ord. Fynske borgmestre frygter dobbeltarbejde og forsinkelse af projektet.

Egentlig skulle finansloven for 2018 have givet svar på to vigtige fynske emner:

Udvidelsen af E20-motorvejen samt etableringen af det nye jernbanespor.

Men planerne om at styrke jernbanetrafikken på vestfyn glimrer ved sit fravær i den finanslov, der blev vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti i slutningen af sidste uge.

quote Det er dybt kritisabelt, at DF bryder med vores aftale og lader regeringen slippe afsted med igen at så tvivl om hele Togfonden og den fynske jernbane.

Henning Hyllested, transportordfører, Enhedslisten

Det får de fynske borgmestre op af stolene. De frygter, at konsekvensen bliver forsinkelser og dobbeltarbejde. Det forklarer Johannes Lundsfryd Jensen (S), borgmester i Middelfart Kommune.

- Jeg mangler et afsnit om jernbanen. Vi har sagt, at det er vigtigt, at man laver planlægningen af motorvejen og jernbanesporet samtidig. Der er masser af jord, der skal køres frem og tilbage. Der er adgangsveje, der skal etableres og meget andet, der bør koordineres, forklarer Johannes Lundsfryd.

Dansk Folkeparti og de øvrige partier bag Togfonden havde ellers pålagt regeringen, at det skulle fremgå af finansloven, at arbejdet med jernbanen skulle begyndes i 2020.

EL: 'Dybt kritisabelt'

Johannes Lundsfryd Jensen frygter, at de to byggerier bliver rodet sammen.

- Vi kan stå i en situation, hvor man får udvidet motorvejen, og så skal have den brudt op igen for at ordne arbejdet med jernbanen senere, uddyber han.

Han får opbakning fra borgmesteren i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V). Han fortæller til TV 2/Fyn, at han også er bekymret over, at udvidelsen af jernbanen ikke er nævnt.

I sidste ende frygter de fynske borgmestre, at begge anlægsprojekter bliver dyrere og vil genere naboerne dobbelt. Det har fået Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, til at angribe Dansk Folkeparti.

- Det er dybt kritisabelt, at DF bryder med vores aftale og lader regeringen slippe afsted med igen at så tvivl om hele Togfonden og den fynske jernbane, som regeringen ikke vil have, siger Henning Hyllested til Fyens Stiftstidende.

Henning Hyllested har nu bedt om et møde med de øvrige partier i Togfonden.

Ifølge beregninger fra Transportministeriet kan der spares over 400 millioner kroner, hvis begge projekter bliver bygget på samme tid.

Se indslag om Skallebølle, hvor beboerne frygtede, at den nye jernbane skulle gå gennem byen og ødelægge lokalsamfundet:

TV 2/Fyn 7. september 2017

Oversigt

    Oversigt