I det fynske folks tjeneste

Vi flygter fra forårets frostgrader

Mens marts tegner til at blive den koldeste forårsmåned i 26 år, melder rejseselskaberne om et salgsboom.

Vinteren bliver stædigt hængende over os, selvom der står forår på kalenderen. Det får flere danskere til at grave ekstra dybt i lommerne for at sikre sig en uges sol og varme på en charterrejse.

Hos Star Tour er halvdelen af sommerens rejser allerede solgt. Salget ligger 15 procent højere, end det lå samme tidspunkt sidste år.

- Efter to meget kolde og våde somre samt den her kolde vinter er der ingen tvivl om, at danskernes appetit på at komme væk fra det ustabile danske klima er stor, siger salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling.

- Vi har haft enormt travlt. I sidste uge besluttede vi faktisk at sætte mere kapacitet ind. Så det dårlige vejr i Danmark er godt for os, må vi nok konstatere, tilføjer han.

Tyrkiet er favoritdestinationen, og generelt er det de klassiske rejsemål, danskerne går efter. Næst efter Tyrkiet sælger Star Tour flest rejser til Kreta, Mallorca, Rhodos og Cypern.

Grækenland er altså på vej tilbage på danskerne rejsekompas efter en tid, hvor mange har været nervøse for at besøge det kriseramte land.

Hos konkurrenterne Spies Rejser og Apollo Rejser bekræfter man, at der er ekstra travlhed i salgsafdelingen i år, og ligesom Star Tour begrunder man det med kedelige somre og den lange kolde vinter.

- Vi har solgt 12 procent flere rejser end samme tidspunkt sidste år, siger kommunikationschef ved Spies Rejser, Torben Andersen.

Apollo Rejser har haft udsolgt deres påskerejser i længere tid, og sommerrejserne bliver også revet væk. For juli ligger salget for eksempel lige nu mellem 20 og 25 procent højere, end det gjorde på samme tidspunkt sidste år.

- Det er nærmest hysterisk - forstået positivt. Vi har både travlt ved telefonerne og med onlinesalget, siger kommunikationschef, Rikke Koks Andreassen.

En ny tendens i efterspørgslen er, at flere køber All Inclusive-rejser, hvor de på forhånd betaler for al mad og drikke.

- For fem-seks år siden udgjorde All Inclusive omkring fem procent af alle vores rejser. I år ligger andelen på over 40 procent, siger Torben Andersen fra Spies Rejser.

- Det er særligt børnefamilierne, der godt kan lide det, for så ved de, hvad ferien koster. Der kommer ikke nogen ubehagelige overraskelser, tilføjer han.

Ved du noget? Så send os et tip