I det fynske folks tjeneste

Vigtig bro skiller vandene mellem regeringen og lokale

00:54

Middelfarts borgmester foretrækker, at der bliver brugt penge på en trejde Lillebæltsbro frem for en ny togbro over Vejle Fjord.

1 af 2

En række lokale borgmestre i trekantsområdet synes, at en ny togbro over Vejle Fjord er en dårlig idé.

En af hjørnestenene i regeringens storstilede togplan til 28,5 milliarder kroner møder nu kraftig lokal modstand, skriver Politiken.

En række borgmestre i det strategisk vigtige trekantområde siger nemlig klart nej til den planlagte togbro over Vejle Fjord til fire milliarder kroner.

Togbroen over Vejle Fjord er ifølge regeringen helt afgørende for den såkaldte timemodel, der frem mod 2025 skal nedbringe transporttiden mellem de største byer, således at der kun må være en times køretid mellem Danmarks største byer.

Middelfarts borgmester, Steen Dahlstrøm (S), advarer imidlertid mod at bygge den.

- Togbroen er en dårlig løsning. Jeg mener, at man skal droppe den og i stedet lave en ekstra lillebæltsforbindelse. Det ville være en mere bæredygtig og visionær løsning, siger han til Politiken.

Trekantområdet Danmark, der er en sammenslutning af Kolding, Fredericia, Vejle, Middelfart, Vejen og Billund, anbefaler i et nyt notat, at planerne om Vejlefjordbroen droppes til fordel for blandt andet en ekstra forbindelse over Lillebælt.

Transportministeriet vurderer imidlertid, at en sådan løsning vil koste 12-13 milliarder kroner.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afviser kritikken. Broen er nøglen til, at timemodellen hænger sammen. Uden den er der ikke spor nok til at hente tidsbesparelsen på otte-ni minutter mellem Odense og Aarhus, siger ministeren.

- Vi får ikke mest for pengene med en ny Lillebæltsbro, men det gør vi med en ny Vejlefjordbro. Og den er helt nødvendig. Hvis man tager den brik ud, falder meget af puslespillet fra hinanden, siger hun til Politiken.

Ved du noget? Så send os et tip