Vinteren kommer - husk dækkene!

Nu begynder vejrudsigten at vise tegn på vinter, og det betyder, at de får travlt hos mekanikere og dækcentre.

Uret er sat frem. Bladene falder af træerne, og lige om lidt kommer nattefrosten også. Der er altså ingen tvivl om, at vinteren er på vej. Men ud over indendørs hygge og forkølelse betyder det også, at dækkene på bilen skal skiftes.  

Hos Svanninge Auto & Traktorservice A/S mærker de allerede travlheden med skiftning og klargøring af vinterdækkene, og de anbefaler da også, at man får skiftet dækkene nu. 

 

- Det er vigtigt at gøre det nu, fordi bladene falder af træerne, og gør vejene fedtede og den første nattefrost kommer, siger Åge Larsen, som er indehaver af Svanninge Auto & Traktorservice A/S. 

Værd at vide om vinterdæk

Hvis ikke du skifter til vinterdæk udsætter du både dig selv og dine medtrafikanter for fare, fordi der er stor forskel på, hvordan forskellige dæktyper bremer i forskelligt vejr. Almindelige dæk bruger gerne en til to gange så lang bremselængde som vinterdæk i glat føre. Men vinterdæk bruger ofte en lidt længere bremseafstand på tør vej, hvilket er vigtigt at huske på, når man skal vurdere hastighed og afstand. 

For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne) samt et bjerg- og snefnugsymbol, skriver FDM på deres hjemmeside. Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil. Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen. Hvert efterår kommer FDM med en omfattende vinterdæktest, hvor et bredt udsnit af tilgængelige dækfabrikater bliver grundigt testet. Dæktesten er udarbejdet i samarbejde med FDMs tyske søsterorganisation ADAC.
 

FDM anbefaler

Oversigt

    Oversigt