Westergård: Det er det rette tidspunkt

Den afgående chefredaktør Per Westergård siger, at han havde planlagt at træde tilbage til sommer - men det er det rigtige tidspunkt nu på grund af de store besparelser.

Jysk Fynske Medier igangsætter en omfattende spare- og udviklingsplan, hvor målet er at hente mellem 90-100 mio. kroner over de næste 14 måneder.

Det betyder blandt andet, at chefredaktør Per Westergård, stopper sit ledelsesarbejde i mediehuset efter otte år.

- At det lige bliver her og nu hænger sammen med, at i dag er vi kommet med en udmelding om, at vi har nogle problemer med annonceomsætningen i vores virksomhed. Vi skal igennem nogle omlægninger, vi skal igennem nogle besparelser. Jeg synes derfor, det er den rigtige situation nu, siger Per Westergård.

Hans opgaver bliver overtaget af chefredaktør på Fyns Amts Avis, Troels Mylenberg, der bliver journalistisk chefredaktør, og chefredaktør på Jydskevestkysten, Peter Orry, der bliver adm. chefredaktør.

Vi skal stramme os an

Troels Mylenberg vil ifølge fyens.dk udgøre den redaktionelle ledelse på Fyens Stiftstidende sammen med chefredaktør Poul Kjærgaard. På Fyns Amts Avis er han som hidtil sammen med chefredaktør Carsten Olsen om at styre indholdet.

Troels Mylenberg ser frem til mange ting i sit ny virke på Fyens Stiftstidende på trods af, at han starter ud med den store sparerunde.

- Det er jo ikke det bedste bagtæppe at begynde på, men omvendt er det jo en given sag i den branche vi er i. Det gør os sårbare som mediehuse, når folk i dag bare går på Google og Facebook, og det betyder jo bare, at vi skal stramme os an og være endnu mere relevante.

Westergård har stadig en finger med i spillet

Per Westergård vil dog fortsat have tilknytning til Jysk Fynske Medier.
I en intern meddelelse skriver ledelsen ifølge Mediawatch:

"Koordinerende chefredaktør og direktionsmedlem Per Westergård har gennem længere tid haft ønske om at overgå fra direktions- til bestyrelsesarbejde. Han fratræder sin stilling 1. maj 2016, men vil fortsat stå til rådighed for den administrerende direktør i redaktionelle anliggender frem til april 2017, hvorefter koncernen vil udnytte Per Westergårds omfattende viden og kompetencer gennem aktivt bestyrelsesarbejde, " 

Fusionen mellem aviserne i Jysk Fynske Medier har medført stordriftsfordele, men livremmen skal stadig spændes ind i organisationen for at nå et sparemål på syv procent.

Jysk Fynske Medier indfører ansættelsesstop som en del af planen og sætter afdelingerne på en bunden opgave med at lave planer for at skære udgifterne betydeligt over de næste 14 måneder.

"Alle muligheder skal vurderes - bemanding, lønniveauer, dobbeltdækning af ugeaviser, maksimal rationalitet fra nye, fælles IT-systemer," skriver ledelsen.

 

Se interview med både den afgående chefredaktør Per Westergård og Troels Mylenberg, som overtager.

 

Oversigt

    Oversigt