Der blev gyset og guset på Helnæs: Derfor bør man sætte sig i en iskold balje vand

Vinterbadning er blevet populært, og det er der en god grund til. Lørdag tog flere vinterbadere skridtet videre på Gl. Brydegaard med iskoldt bad og saunagus.

Mens januar er lavsæson for mange brancher, så nyder vinterbaderne højsæsonen med kolde luft- og vandtemperaturer.

Og hos Gl. Brydegaard Hotel på Helnæs var temperaturen ekstra lav lørdag formiddag, da en flok modige fynboer hoppede i en iskold balje vand - med ekstra tryk på is. 

quote Det er godt for hoved, krop og immunforsvar

Per Rasmussen, gusmester

- Det er fantastisk, siger den ene vinterbade, Durita Poulsen, da hun sidder i det nul grader varme vand og bliver bakket op fra baljen ved siden af.

- Jeg skulle prøve noget nyt, og det er sundt for kroppen, svarer Katrine Krydsfelt, der har iklædt sig hue til den kolde fornøjelse.

Styrker kredsløbet

Efter en tur i isvandet på to minutter, venter der saunagus til alle deltagere. Og det er ikke kun for fornøjelsens skyld.

- Forskning viser, at 11 minutters kold vand om ugen fordelt på to til tre gange er den optimale måde at styke kredsløbet. Og det kan man så kombinere med varmen, for med 20 minutters sauna om dagen skiller kroppen sig af med alt det, man ikke skal bruge mere, siger dagens gusmester, Per Rasmussen og tilføjer:

- Det er godt for hoved, krop og immunforsvar.

Hos Gl. Brydegaard opstod idéen og blev hurtigt sat i stand.

- Det er en mulighed for at være mere tilstede i kroppen, som vi måske ikke er så gode til i hverdagen. Som når vi hører lydbøger eller podcast eller hele tiden er på telefonen. Det kan man ikke her, man er nødt til at være 100 procent tilstede - og så blvier man måske også bedre til at være tilstede bagefter, siger Pernille Flensted, der er mediekoordinator på Gl. Brydegaard.

Selvom det er godt for krop og sjæl at dyppe sig i det iskolde vand, minder gusmesteren om, at der er forbehold at tage.

- Hvis man er hjertepatient eller har kredsløbsudfordringer, skal man lige tage en snak med lægen. Men det er jo den bedste kredsløbstræning, man kan foretage sig. Man skal bare starte stille og roligt.

Derfor er vinterbadning godt

01

Øger lykkefølelsen

02

Styrker immunforsvaret

03

Godt for blodkarrene

04

Bliver bedre til at holde varmen

05

Renere og pænere hud

06

Bedre regenerering efter træning