En frisk fisk lige i fjæset

Tre skoleår i træk har Arla Fondens MADlejr på Helnæs haft teenagere fra hele landet på en uges lejrskoleophold, hvor de har lært om mad og sundhed.

Da Arla Fonden overtog den gamle højskole på Helnæs, turde Sanne Vinther, der er adm. dir og daglig leder af MADlejr, kun drømme om, at der tre år efter ville være 4.400 skoleelever, der havde været igennem forløbet.

- Det er svært at kalde det andet end en succes. Det seneste skoleår har vi haft 70 skole-klasser igennem, men mange flere har søgt. Derfor er vi glade for, at vi i 2019 kan udvide med endnu en MADlejr i Højer, siger Sanne Vinter.

Børn kun sjældent med til at lave aftensmaden derhjemme

Undersøgelser fra Coop Analyse peger på, at kun mellem fire procent af danske børn er med i køkkenet på en hverdag. Det ønsker MADlejr at ændre på. 

- Når jeg spiser med på MADlejr, ser jeg det samme gang på gang. Børnene oplever, at de rykker sig og bliver sendt tilbage fra madlejrskolen til deres forældre med en større lyst til at prøve nye ting i køkkenet. For mange er det første gang, de fileterer en fisk, for eksempel. Og det selv at have lavet maden, giver dem også større mod på at smage. Teenagere er nemmere at få til at smage på nye råvarer, når de selv har lavet maden, siger Sanne Vinther.

Ingen opskrifter

På MADlejr får eleverne ikke opskrifter, men skal prøve sig frem. Dermed skal de aktivere hjernen på en anden måde og lære af konstant at prøve sig frem. Børnene skal blandt andet koge fond af en nyslagtet høne, som de også ser blive parteret. Bagefter skal de lave mad af fersk kylling.

I dag skal eleverne fra 6. klasse på Haslev Privatskole lære at filetere en fladfisk. Den skal steges og blive til et lækkert aftensmåltid med hjemmelavet remoulade og råkost.

Se med på TV 2/ Fyn kl. 17.30.

Fakta:

  • • 4.400 elever har været igennem undervisningsforløbet på MADlejr i løbet af de tre år, hvor MADlejr har eksisteret
  • • kun mellem fire procent af danske børn er med i køkkenet på en hverdag, ifølge en undersøgelse som COOP Analyse står bag
  • • 90 procent af eleverne mener, at de får højt udbytte af undervisningen
  • • over 90 procent af lærerne siger, at de bliver inspireret til deres egen efterfølgende undervisning
  • • 100 procent af lærerne vurderer samarbejdet med madguiderne positivt, 100 pro-
  • cent finder læringsmålene passende, og alle lærere vurderer, at
  • eleverne når deres læringsmål

Tallene stammer fra en spørgeskemaundersøgelse, hvor 2.000 elever og 100 lærere er blevet spurgt om deres oplevelse af MADlejr.

 

Oversigt

    Oversigt