Grundstødt skib trækkes fri

Trods flere forsøg fredag aften, er det ikke lykkedes at få det strandede skib ved Assens fri.

Det 2856 ton store skib står på en sandbanke kun 50 meter fra stranden nord for Assens havn.

To mindre slæbebåde forsøgte fredag aften at trækkes skibet fri. Men uden held.

Fragtskibet, der heddet "South Michelle" var på vej ind i havnen i Assens, da det gik på grund.

Skibets mælgerfirma i Assens, A Fage-Pedersen's Eftf, kunne lørdag formiddag ikke fortæller mere om årsagen til grundstødningen og kunne heller ikke opgive en tidsplan for bjærgningen. De afventer nu forsikringsfolkenes undersøgelser.

Grundstødningen blev observeret fredag aften af en anonym kilde, der så orienterede SOK.
 
I følge vagthavende ved SOK er ikke er fare for den 11 mand store besætning. Skibet er uden last.

Redderiet skal nu udarbejde en bjergningsplan, som derefter skal godkendes af Søværnet og Søfartsstyrelsen, inden der kan gives tilladelse til at bjærgninge kan begynde, fortæller vagthavende ved SOK.

SOK har iværksat rutinemæssig miljøovervågning og der er ikke fare for forurening. 
 
Det er anden grundstødning i Lillebælt inden for kort tid. Mandag 24. september grundstødte det russiske skib "Baltiyskiy 109" ved Middelfart, og der gik næste 2 uger inden det lykkedes at trække det fri.

Dansk ejet skib

"South Michelle" er ejet af det nystiftede danske rederi South Maritime.

Skibets mælgerfirma i Assens, A Fage-Pedersen's Eftf, stiftede South Maritime få måneder siden, skriver fyns.dk

Stifterne er udover Flemming Pedersen fra A. Fage-Pedersen Shipping, Christina Hedemark Jensen fra Holger Kristiansens Succsrs. A/S, og Peter Volke fra United Loggers.

Fragtskibet med navnet Symphony blev dengang købt og omdøbt "South Michelle".

De to danske ejere regnede ikke med at det blev svært at finde last til skibet. Peter Volke, den ene af de tre ejere, er nemlig ester og storeksportør af træ - både stammer og flis fra de baltiske lande.

Han eksporterer 200.000 ton stammer og flis om året, og skibet er vant til at sejle med træ og flis.

Skibet har, siden det blev bygget i Husumer Shiffswerft i 1975, sejlet med træ. Og kun i Østersøen, fortæller Flemming Pedersen fra Fage-Pedersen Shipping, til fyens.dk.

Oversigt

    Oversigt