Fynsk fragtcentral har historisk travlt på grund af coronavirus

Lagerhotellet i Tietgenbyen sender for tiden rekordmange fragtbiler afsted.   

Jørn P. Skov er ikke i tvivl. 

Coronavirus har givet ekstra meget travlhed hos Danske Fragtmænds lagerthotel i Tietgenbyen. 

- Vi har aldrig haft så travlt, som vi har lige nu, forsikrer Danske Fragtmænds administrerende direktør. 

Ifølge Jørn P. Skov kører der normalt 40.000 forsendelser rundt i de karakteristiske blå fragtbiler på en hverdag i midten af marts. Det har coronavirus ændret. 

quote Vi holder Danmark i gang, og vi skal allesammen stå sammen og bekæmpe det her

Michael Mertov, dagligleder, Peder Olsen & Søn

- Mandag var vi oppe på 43.000. Vi måtte arbejde til langt ud på natten for at blive færdige, konstaterer han. 

Forklaringen på travlheden er ekstra levereringer til hospitaler, plejecentre og dagligvarebutikker. 

- Vi har et samfundsansvar. Vi skal holde Danmark kørende, understreger Jørn P. Skov. 

Store leverancer til OUH

Bag rattet i flere af fragtbilerne fra Danske Fragtmænd finder man chaufførere fra fynske Peder Olsen & Søn. 

- Chaufførerne yder en stor indsats i øjeblikket. De arbejder hårdt på at køre ud med alle varer, forklarer Michael Mertov, som er daglig leder ved Peder Olsen & Søn.

Danske Fragtmænd i tal

Blandt modtagerne af varer er blandt andre OUH. 

- Alene til OUH i Odense havde vi mandag noget, der lignede 90 paller med varer, siger lederen og tilføjer:

- Vi holder Danmark i gang, og vi skal allesammen stå sammen og bekæmpe det her.

Forberedt på værste

Selvom flere og flere danskere i skrivende stund får konstateret covid-19 som følge af ny coronavirus, er Danske Fragtmænd og Peder Olsen & Søn forberedt. 

- Vi har lavet en plan, der betyder, at vi prioriterer hospitaler, plejecentre og dagligvarerbutikker, siger han. 

Det kan betyde, at nogle erhvervskunder må vente længere på levering. 

- Her må man lave en benhård prioritering, forklarer Jørn P. Skov om beslutningen.

Derudover er flere elever fra eksempelvis vejgodstransportuddannelsen blevet opskrevet som ekstra arbejdskraft. Det skyldes, at elevernes uddannelser er sat på pause på grund af anbefalinger fra myndighederne. 

- Vi har egentlig fået tilført mere kapacitet, siger direktøren.

Hos Peder Olsen & Søn er man klar til at hente flere af de ansatte, der er sendt på ferie, hvis det bliver nødvendigt. 

- Chaufførerne har en vigtig samfundsopgave. Og så er de fleksible, understreger Michael Mertov. 

Oversigt

    Oversigt