Borgmester om inddragelse af nødspor: Ren galimatias

Mandag aften foreslog Transportminister at inddrage nødspor på motorvej over Vestfyn. Den løsning er helt gal, mener fynsk borgmester.

- Det er ikke nok. Det er ren lappeløsning.

Sådan lyder reaktionen fra Søren Steen Andersen (V), Borgmester i Assens Kommune og talsmand for det fynske borgmestersamarbejde, ovenpå Transportminister Hans Christian Schmidt mandag aften luftede muligheden for at inddrage nødsporet på den fynske motorvej.

Strækningen mellem Odense og Nørre Aaby er stærkt plaget af kø og ulykker. Inddragelse af nødsporet vil skabe en midlertidig tredje kørebane og dermed lette noget af trængslen over Vestfyn.

quote Modellen med nødsporet betyder, at man vil være nødt til at sætte hastigheden ned. Og det er helt galt, når man vil binde to landsdele sammen. Det kræver kapacitet og hastighed. Det er ren galimatias det her.

Søren Steen Andersen, borgmester, Assens Kommune.

- Det er ikke sådan, at en inddragelse af krybesporet forsinker en egentlig udvidelse af motorvejen, men det er en måde hurtigere at kunne afhjælpe trængslen, sagde Hans Christian Schmidt ifølge Fyens.dk.

Men den godtager Søren Steen Andersen, som i årevis har talt for et ekstra motorvejsspor over Vestfyn, ikke.

- Det er en måde at sige på, at man ikke vil gøre det rigtige. Det, der er behov for, er, at der bliver sat et årstal på, hvornår Fyn får et tredje motorvejsspor, siger Søren Steen Andersen og fortsætter:

- Modellen med nødsporet betyder, at man vil være nødt til at sætte hastigheden ned. Og det er helt galt, når man vil binde to landsdele sammen. Det kræver kapacitet og hastighed. Det er ren galimatias det her, siger borgmesteren.

Ifølge Fyens.dk vil inddragelsen af nødsporet løbe op i mellem 220 og 230 millioner kroner, mens prisen for at udvide med et permanent tredje spor mellem Odense og Nørre Aaby vil koste mellem 2,3 og 2,4 milliarder kroner.

 

Oversigt

    Oversigt