Fynsk ruderanlæg skal kopieres til resten af landet

Transportministeren vil lave ruderanlæg andre steder i landet. Det skal afhjælpe de samme problemer, som der før var i det sydvestlige Odense.

Mandag fik transportminister, Ole Birk Olesen (LA), som mange andre fynboer sin første tur i det nye ruderanlæg ved afkørsel 52. Og efter et kvarters kørsel på de nystøbte veje, var konklusionen klar:

- Det var en rigtig god oplevelse, det virkede meget naturligt, hvordan man skulle køre. Der var ikke nogen tvivl deroppe. Der var masser af skilte, der var masser af pile på vejbanen, så man blev godt orienteret om, hvordan man skulle køre, siger Ole Birk Olesen.

quote  Det var en rigtig god oplevelse, det virkede meget naturligt, hvordan man skulle køre.

Transportminister, Ole Birk Olesen (LA)

Ruderanlægget er det første af som slags i Danmark, og åbnede søndag. Derfor skulle skilte og striber stå sin første prøve morgentrafikken mandag. Alligevel er transportministeren allerede overbevist om anlæggets succes.

- Det skal udbredes alle de steder, hvor man har lignende problemer som her. Det kigger Vejdirektoratet på, hvad vi har af andre steder i Danmark, hvor man kan bruge den løsning til at løse de samme probleme, siger Ole Birk Olesen.

Vi venter stadig på et tredje spor

Rådmand for By- og Kulturforvaltning, Jane Jegind (V), sad også som passager på rundturen i ruderanlægget. Hun deler transportministerens optimisme

- Det var intuitivt, og bare helt simpelt og enkelt. Det er ikke noget, man skal tænke nærmere over, man skal bare følge de pile, der er, siger Jane Jegind.

Men hun holder stadig på, at trafikken på Fyn ikke er reddet med en ny til- og frakørsel.

- Vi går bare og venter og håber meget på, at det tredje spor snart kommer. Ruderanlægget er med til at fremtidssikre, at vi kan komme hurtigt af og på, når vi forhåbentlig snart får en tresporet motorvej, siger Jane Jegind.

- Det var en rigtig god oplevelse, det virkede meget naturligt, hvordan man skulle køre. Der var ikke nogen tvivl deroppe. Der var masser af skilte, der var masser af pile på vejbanen, så man blev holdt godt orienteret om, hvordan man skulle køre, siger Ole Birk Olesen.
- Det var intuitivt, og bare helt simpelt og enkelt. Det er ikke noget, man skal tænke nærmere over, man skal bare følge de pile, der er, siger Jane Jegind.

Oversigt

    Oversigt