Tusindvis har skrevet under: Vil kunne fravælge IT i børnehaven

Børnehaven Askelæ i Svendborg er kommet i fokus for at nægte at følge kommunens strategi om digital læring i alle dagtilbud. Den holdning er de dog langt fra ene om.

Skal der indføres digital læring i dagtilbud eller ej - og skal forældrene træffe den beslutning, eller er det op til kommunen?

Det er udgangspunktet i en strid mellem Svendborg Kommune og Rudolf Steiner-børnehaven Askelæ.

Kommunen har indført en ny digital vision, der kræver, at alle dagtilbud skal udnytte digitaliseringens- og informationsteknologiens læringsmuligheder.

Det afviser ledelsen af Askelæ. De vil ikke have digitale værktøjer som en del af pædagogikken og børnenes hverdag i institutionen og ser kommunens krav om IT i alle daginstutioner som uforeneligt med det pædagogiske værdigrundlag, som børnehaven bygger på.

- Jeg tror næsten, at alle forældre i Steiner-miljøet ville melde deres børn ud, hvis de stod overfor sådan et krav, som er så ultimativt, sagde næstformand i forældrebestyrelsen i Steiner-børnehaven Kastanjen, Isabel Sande Frandsen, i weekenden til TV 2/FYN.

Underskrift for frit valg

Både Askelæ og Odense-børnehaven Kastanjen bliver bakket op af flere end 5.000 personer, der har skrevet under på en underskriftindsamling med titlen 'Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne'.

Underskriftindsamlingen er startet af Rikke Rosengren, der er pædagogisk leder af Børneøen Bonsai i Charlottenlund nord for København. Derudover er hun også medlem af forretningsudvalget i Sammenslutningen af Rudolf Steiner børnehaver og vuggestuer.

Efter to måneder har flere end 5.000 forældre og pårørende har med en underskrift tilkendegivet, at det skal være børnehavens eget valg, om der skal leges med tablets og andre digitale redskaber eller ej.

- Jeg synes, det er så fint, at nogle forældre og børnehaver gerne vil arbejde med iPads, men der skal også være mulighed for forældrene for at vælge det fra. Der er ikke undervisningspligt for 0-7-årige, så forældre skal selv kunne vælge, hvilket indhold deres børn skal have, siger Rikke Rosengren.

Det frie valg

For hende er det vigtigt, at forældre også i fremtiden har frit valg mellem idrætsbørnehaver, naturbørnehaver, skovbørnehaver, IT-børnehaver og andre typer af institutioner med særlig fokus.

Og med det frie valg følger også muligheden for at vælge fra - også når det handler om digital læring.

- Der er ingen forskning, der siger, at det her er godt for børn, tværtimod. Sundhedsministeriet anbefaler maks. 30 minutters skærmtid om dagen - og den får de derhjemme, så der er ingen grund til også at få den i børnehaven, siger Rikke Rosengren, der undrer sig over, at Undervisningsministeriet ikke retter sig efter Sundhedsministeriets anbefalinger.

- Der er ingen begrundelse for at gennemføre det her, ingen evidens. De er ikke kritiske overhovedet. Hvorfor skal vores børn være forsøgsbørn?, spørger Rikke Rosengren.

For Steiner-børnehaverne er kampen for det frie valg blevet en vigtig principsag.

- Der er meget på spil for os i forhold til vores værdier og vores pædagogik. Og sker det her i Svendborg (at kommunen får ret, red.), så sker det også andre steder, siger Rikke Rosengren.

Oversigt

    Oversigt