Advarsel efter togulykke: Godsoperatører bør tjekke låsemekanisme
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Der er mulig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast på godsvogn, lyder advarsel.
Efter den alvorlige togulykke i sidste uge, der kostede otte mennesker livet, udsender Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en advarsel mod anvendelse af såkaldte "lommevogne" ved transport af sættevogne.
En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan holde en sættevognstrailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.
Men Havarikommissionen har identificeret en mulig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast i forbindelse med transport, fremgår det af styrelsens hjemmeside.
Politiet gør klar til stormøde efter togulykke
Passagerer og pårørende fra det tog, der onsdag var involveret i dødsulykken på Storebæltsbroen, indkaldes til stormøde.
Som varslet kort efter den voldsomme togulykke onsdag på Storebælt bliver der holdt et stormøde for de passagerer, der var ombord på IC4-toget.
Det oplyser chefpolitiinspektør Lars Bræmhøj til TV 2/Fyn. Ved ulykken døde otte personer - heraf var de fem fra Fyn.
Ud over politiet vil der være repræsentanter fra DSB, Beredskab Fyn samt Region Syddanmark til stede.
- Med mødet vil vi gerne have, at folk har en mulighed for, i deres bearbejdelse af ulykken, at få en større klarhed over, hvad var det der skete på stedet; hvorfor agerede myndighederne som man gjorde, hvorfor oplevede de det på den måde, forklarer Lars Bræmhøj til TV 2/Fyn.
- Vil give dem de svar vi er i stand til at give dem. Vi ved erfaringsmæssigt, at når folk er involveret i et uheld, så har de mange gange nogle spørgsmål efterfølgende. De opstår mange gange som følge af, at man har talt med familie, venner, arbejdskolleger og set medier og så videre.
- Hvad spørgsmålene konkret bliver ved vi faktisk ikke, men vi vil selvfølgelig prøve at byde ind med, hvordan de forskellige procedurer er i forbindelse med sådan en redningsindsats, siger chefpolitiinspektøren.
Der er endnu ikke sat en præcis dato på, hvornår stormødet finder sted, men Lars Bræmhøj forventer, at invitationerne vil blive sendt ud i den kommende uge. Ved mødet får også pårørende til passagerer mulighed for at deltage.
Fik krisehjælp i Nyborg
I alt var 131 passagerer og tre DSB-ansatte om bord på toget, da ulykken indtraf. Udover at otte passagerer mistede livet, blev 16 kvæstet.
Umiddelbart efter ulykken fik de passagerer, som slap uskadt fra hændelsen, tilbudt krisehjælp på et evakueringscenter i Nyborg.
Opdateret
- Styrelsen opfordrer godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne, skriver styrelsen på sin hjemmeside.
- Denne advarsel gælder for det samlede danske jernbanenet, uanset om der er tale om gods i transit eller ej.
Det var tilsyneladende en trailer fra DB Cargos godstog, som blev blæst af og forårsagede ulykken 2. januar, der er den værste togulykke i Danmark i 30 år. Havarikommissionen arbejder på at klarlægge de nærmere omstændigheder.
Ved ulykken blev otte dræbt og 16 kvæstet. Godstoget kørte med trailere fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.