Bro mellem Fyn og Als kan lige betale sig

Kun en billig motortrafikvej, og ikke en motorvej er rentabel til at forbinde Fyn og Als. Den vil dog ikke spare trafikanterne ret meget tid.

Det kan godt lade sig gøre at bygge en fast forbindelse fra Fynshav på Als til Bøjden på Fyn, hvis ellers Naturstyrelsen accepterer, at den forstyrrer blandt andre de marsvin i det miljøfølsomme havområdet.

Men det kan kun lige nøjagtigt give et lille samfundsøkonomisk overskud, hvis man nøjes med en motortrafikvej i stedet for en dyrere motorvej, der eller kunne spare trafikanterne meget mere tid undervejs fra Sjælland til Sønderjylland.

Det konkluderer konsulentfirmaet COWI A/S, der har lavet en analyse for Region Sydjylland og Faaborg-Midtfyn kommune samt Sønderborg kommune.

COWI konkluderer også, at det bør være en ti kilometer lang bro, og ikke en tunnel, som også vil skade havmiljøet mere.

Den billigste løsning med en motortrafikvej vil koste godt 9,8 milliarder kroner. En motorvejsforbindelse vil koste 18,5 milliarder kroner.

Den endelige pris er dog ifølge konsulentfirmaet meget usikkert, fordi funderingsforholdene til havs er "særdeles uafklarede".

Sådan en broforbindelse vil aflaste trafikken via Lillebæltsbroerne i Trekantsområdet og på Fyn. Men tidsmæssigt vil trafikanter fra Sjælland til Tyskland kun kunne spare 15 minutter på grund af den lave hastighedsgrænse på motortrafikveje.

COWI forudsætter en brugerbetaling på 75 kroner for at køre over broen i sine beregninger af økonomien i den.

Konsulentfirmaet foreslår, at private virksomheder i området med udviklingsinteresser spytter penge i et byggeri.

/ritzau/

Oversigt

    Oversigt