For første gang siden 1994: Veterantogvogne er et scoop

Veterantogsentusiasterne på Sydfyn har gjort et scoop. Allerede med sommerkøreplanen bliver der plads til 44 ekstra passagerer på veteranbanen mellem Faaborg og Korinth.

Fredag vendte to veterantogvogne tilbage til Fyn.

Togvognene kørte i sin tid som passagervogne på Kertemindebanen mellem Odense og Martofte. Men nu er de tilbage på Fyn efter at have været væk i en længere årrække.

Nu kan de to vogne se frem til nye tider og drift på sporene mellem Faaborg og Korinth.

- Det er lidt det der med at komme hjem til fædrelandet at få sådan to gamle fynske vogne tilbage, siger Jørn Knudsen, formand for Syd Fyenske Veteranjernbane (SFVJ).

Den ene af vognene er 110 år gammel, mens den anden er fire år yngre.

- Det er jo fantastisk, at de stadigvæk eksisterer, og at de så kan komme til at køre her på Fyn igen, siger en glad formand.

Omtumlet tilværelse

Kertemindebanen lukkede i 1966, og den ene af vognene har siden levet en omtumlet tilværelse. Den har blandt andet været i privateje, inden de sydfynske veterantogsentusiaster nu har kunnet købe begge vogne af Danmarks Jernbanemuseum.

Det er uvist for Jørn Knudsen og kollegerne i SFVJ, i hvor god stand den ene af vognene egentlig er. Og specielt, hvor meget arbejde der skal lægges i vognen, før den kan blive luftet på det sydfynske jernbanespor.

Mens de over hundrede år gamle vogne læsses af lastbiler og over på jernbanesporene, fortæller Jørn Knudsen, at den ene af vognene i hvert fald mangler al sidebeklædningen af teaktræ, men at mange af tingene er lavet og burde ligge inde i vognen.

- Det er vi så spændt på. Det er lidt en form for lykkepose, vi åbner på et tidspunkt, tilføjer han.

Men hvis man tror, at man kan komme afsted i begge vognene i år, så kan man godt glemme det.

Jørn Knudsen forudser nemlig, at der nok går nogle år, før begge vogne er klar til drift.

- Der går altså nogle år, inden vi går i gang med den. Vi har en stor dieselelektrisk motorvogn fra 1932, som vi gerne vil have op at køre først, siger formanden.

- Men den anden er driftsklar, og det er det største scoop, at vi kan sætte den direkte i drift her til sommerkøreplanen og får dermed 44 ekstra pladser.

- Det er det, der er det mest suveræne.

Første gang siden 1994

Prisen for at få de to vogne til Sydfyn er ifølge Jørn Knudsen til at have med at gøre.

Den ene vogn byttede de sig til, mens den anden koster skrotprisen. Dertil kommer så omkostninger til transporten.

- Jeg er rigtig glad. Det er første gang siden 1994, at vi får anden materiale her på banen.

- Og det skønne ved det er, at det er teaktræsvogne, og at det er med åben endeperron. Det har vi altid ønsket os, fordi der har man rigtig flot udsigt ved at stå udenfor.

Oversigt

    Oversigt